آيا ازدواج موقت مايه حقارت زن نيست؟
البته ممكن است برخي از افراد هوسباز، از اين قانون الهي سوء استفاده نموده و به واسطه آن فحشاء و فسادي انجام دهند كه سازگار با شخصيت و منزلت اجتماعي زن نباشد، اما معقول نخواهد بود كه به خاطر سوء استفاده برخي از افراد ناباب، جلو يك قانون الهي و ضرورت اجتماعي را گرفته و آن را در رديف فحشاء قرار دهند و يا اهانت به مقام زن تلقي نماييم. زيرا چنين سوء استفاده هايي در تمامي قوانين حتي در ازدواج دائم نيز ممكن است صورت بگيرد. در اين فرايند بايستي جلو سوء استفاده كنندگان گرفته شود نه اينكه قوانين الهي را تعطيل كرده و آثار و نتايج سوء استفاده كنندگان را به حساب قوانين بگذاريم.
علاوه بر اينكه ازدواج موقت امري جايز است، امّا واجب نيست و جواز آن هم به خاطر نياز مرد و يا زن مي باشد. حال چگونه است كه اگر اين نياز از راه نامشروع برآورده شود، حقارت زن نيست اما اگر از طريق مشروع و قانونمند انجام پذيرد، حقارت زن است؟3
منبع: 1 تهذيب الأحكام، شيخ طوسي، محمد آخوندي، مجلدات 10، ج 7، ص 250، چ چهارم، دارالكتب الإسلاميه،. 1365
2 اسراء (17)، آيه. 70
3 براي آگاهي بيشتر ر. ك: ترجمه تفسير الميزان، علامه طباطبائي، ج 15، صص. 1921 و ج 4 ذيل آيه 24 سوره نساء.https://
eitaa.com/adinebaharan