عرضه خودرو در بورس به نفع یا ضرر مصرفکننده؟
✍سیدامیرحسین حسینی/پژوهشگر اقتصادی
📝روزنامه قدس
دولتمردان معتقدند برای خارج شدن خودروسازان بهویژه سایپا وایرانخودرو از زیر سایه زیان و پاسخ به تقاضای تمامنشدنی خریداران، راه چارهای جز بردن خودرو به تالار شیشهای بازار سرمایه نداریم. اما سؤال اینجاست چرا با وجود عرضه خودرو در بورس کالا، همچنان شاهد رشد قیمت انواع خودرو در بازار هستیم؟ آیا ایراد کار در انتخاب روش است یا نوع استفاده از ابزاری به نام بورس کالا؟
قیمتسازی در بورس برای بازار خودرو
خودروسازان با عرضه تعداد محدودی خودرو در بورس کالا برای میلیونها خودرو که با قیمت بازار معامله میشوند قیمتسازی میکنند. به گفته وی، بالاترین مورد عرضه ۲هزار عدد از یک مدل خودرو در بورس است که میخواهد سرنوشت نزدیک به یکمیلیون خودرو در بازار را تعیین کند.
بحث بعدی سودی است که خودروسازان و سهامداران در بورس کالا برایشان رقم خورد. فقط ۱۷ هزار عدد خودرو یعنی کمتر از ۵درصد بازار در بورس عرضه شد، این عدد شاید یک دهم درصد خودروهای موجود در کشور باشد، با این حال اینها ۲ هزارو ۶۲۰ میلیارد تومان سود شناسایی کردند، این رقم مشخصاً از جیب مردم خارج و به جیب تولیدکننده رفته است. ولی آیا کیفیتی افزایش پیدا کرده یا رقابتی شکل گرفته است؟
بورس منجی یا عامل حذف مصرفکننده واقعی؟
با وجود التهابات ارزی، سیگنالهای گرانتر شدن خودرو بهویژه در بورس کالا سبب تشدید تلاش ذینفعان برای تقویت و تعمیق عرضه خودرو در بورس است، ولی در نهایت این امر هم منجر به نارضایتی عمومی و حذف تقاضاهای اصلی و مصرفی از بازار خودرو میشود. روزنامه دنیای اقتصاد که عرضه خودرو در بورس کالا را خروج خودرو از حصر میدانست و دائم برای تأثیرات آن در ارزانسازی و مدیریت بازار خودرو مدیحه میسرود، امروز میگوید: «خودروهای عرضهشده در بورس سیاستگذار را به توهم انداخته که یگانه مسیر بورس میتواند هم منجی کارخانه و بازار باشد؛ به طوری که نگاه مسئولان امر به این موضوع به شکل غیرواقعی خوشبینانه شده است، با اینحال سیاستگذار بدون توجه به فاصله بسیار عمیق تقاضای خودرو با عرضه در بورس کالا، از مصرفکنندگان میخواهد بهجای خرید از بازار، برای خرید خودرو به تالار شیشهای بورس مراجعه کنند. نتیجه چنین نگاهی است که در نهایت صنعت و بازار خودرو کشور را به وضعیت نابسامان کنونی میرساند».
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco