هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ماجرای صادرات خودروی ایرانی به اروپا بدون شک (علی رغم همه تصورات رسانه‌ای) خودرو در کلاس خودروهای ایرانی و با قیمتی معادل این خودروها در اروپای سرمایه داری یافت نمی شود و طبقه مستضعف و متوسط اروپا، قدرت خرید خودروهای لوکس ساخت کمپانی‌های سرمایه‌داری را ندارند. گران بودن کارگر و زمین موجب شده است که این کمپانی‌ها حتی امکان ساخت خودروهای ارزان را نیز نداشته باشند. از این رو خودروهای ایرانی می‌تواند مشتری‌های بسیار انبوهی در اروپا داشته باشد. غرب‌گراهای ایرانی اما با لجن پراکنی در موضوع خودرو، همواره این داشته ملی را تحقیر کرده اند و اجازه توسعه تولید را از آن گرفته اند. مدیران صنعت خودرو هم هرگز خود حاضر نشده‌اند مزیت‌های خودروسازی ایران را ببینند. چون حق مدیریت‌های کلان می‌گیرند و خودروهای گران سوار می‌شوند و در آکادمی‌هایی درس خوانده‌اند که به آن‌ها یاد داد‌ه‌اند تولید ملی باید تحقیر شود. حال چاره چیست؟ تولید فراوان خودرو چگونه؟ باید اجازه داد مونتاژ خودروهای ایرانی در هزاران کارگاه کوچک مقیاس انجام شود و دولت مراکزی را متکفل تنظیم کیفیت کند. در این صورت به سرعت تولید خودرو در ایران چند برابر می‌شود و علاوه بر رفع نیازهای داخلی، امکان صادرات آن به سراسر دنیا فراهم می‌شود. این راهکار را چند سال است که طرح کرده‌ایم. تا اذهان مردم و سیاستگذاران با آن همراه نشود، این سرمایه‌ ملی قابلیت تحقق پیدا نمی‌کند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi