هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
همه یا عده‌ای قلیل؟! اول عرض کنم رئیس سازمان هواپیمایی کشور فرد متعهد و متخصصی است. مستندی در شبکه یک پخش شد با اجرای آقای دلاوری باعنوان بی‌واسطه. پیشرفت‌های چشم‌گیر صنعت هوایی را نشان داد و حقیقتا لذت بردم. مشکلات را هم بدون رودربایستی مطرح کردند. شبیه‌ساز پروازی که در ایران به دست مهندسین کشورمان ساخته شده فوق العاده جذاب و در منطقه بی‌نظیر یا بسیار کم نظیر است. اما اینها را گفتم که بگویم همین رئیس سازمان هواپیمایی وقتی وارد مساله اقتصاد می‌شود گاهی اوقات یک نئولیبرال افراطی می‌شود. مثلا کجا؟ مثلا آنجایی که گفت باید به جای ۹۰ فرودگاه چند فرودگاه محدود و سطح بالا می‌ساختیم. این همان منطقی است که می‌گوید برای توسعه عده‌ای باید زیر چرخ‌های بی‌عدالتی له شوند. یکی از علت‌های اصلی سرعت کند توسعه صنعتی در ایران نسبت به برخی از کشورهای جهان (آن هم در صنایع بسیار بزرگ) همین نگاه کردن به جنبه عدالت است. یعنی منافع عموم مردم درنظر گرفته شده است به جای منفعت طبقه‌ای خاص. مساله اصلی اقتصاد از نظر اسلام عدالت است و نتیجه این عدالت پیشرفت خواهد بود اما ممکن است سرعت آن کمتر باشد نسبت به میان‌بُر ظالمانه توسعه به شکل غربی. در مورد خودرو هم با وجود تمام انتقادات، من از تولید انبوه پراید در دهه هشتاد به لحاظ اقتصادی و مبانی عدالت دفاع می‌کنم. دقیقا منطق تولید پراید متناسب با قدرت خرید "عموم مردم طبقات پایین" با منطق ۹۰ فرودگاه به جای چند فرودگاه لاکچری یکی است. ابتدای دولت نهم یک میلیون نفر خودرو داشتند و انتهای دولت دهم ۱۰ میلیون نفر. همه می‌دانیم که سهم عمده‌ای از این خودروها متعلق به پراید و پیکان و سمند بود. همان زمانی که حتی برای خرید خودرو وام می‌دادند! همان خودروهایی که شد سرمایه برای اقشار ضعیف جامعه و علاوه بر اینکه صاحب خودرو شدند توانستند قدرت خریدشان را حفظ کنند تا خودرو خود را تبدیل به احسن کنند. پ‌ن: دروغِ "پراید علتِ اصلی تلفات" را هم قبلا توضیح داده‌ام هرچند ربطی به بحثی که عرض کردم ندارد و نقد ما هم به کیفیت پایین خودرو به قوت خود باقی است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar