افزایش قیمت سوخت هواپیما باعث افزایش هزینه دولت و کاهش درآمد آن میشود! بزرگترین مصرف‌کننده خدمات هوایی کشور کارکنان دولت، شرکتهای دولتی، نیروهای مسلح و ساکنین مناطق مرزی هستند. گران شدن سوخت هواپیما، چندبرابر شدن قیمت تمام شده سفر هوایی و افزایش نجومی نرخ بلیط را در پی دارد. درباره ادعای استفاده انحصاری خدمات هوایی توسط سرمایه‌داران، با کد ملی به راحتی میتوان گفت که چه قشری سوار هواپیما می‌شوند.. اصولا یارانه برای این پرداخت می‌شود که فاصله بین هزینه‌های پرواز و همچنین کاهش قدرت خرید مردم جبران شود. علاوه بر آن صنایعی همچون گردشگری داخلی و خارجی پیوند کاملی با این بحث دارند و اگر قرار باشد بلیط چندبرابر شود صنعت گردشگری اعم از هتل، رستوران و.. در شهرهای توریستی دور از پایتخت به ورشکستگی کشیده و درآمد دولت از مالیات حاصل از درآمد این کسب و کارها به صفر میل میکند. طبق گفته رییس سازمان هواپیمایی، در حال حاضر سالیانه حدود ۱ میلیارد لیتر مصرف سوخت در صنعت هوایی است، این درحالی است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های یک پرواز مرتبط با سوخت است و عملا با این گران‌سازی، نرخ بلیط چندبرابر افزایش و صنعت حمل و نقل هوایی وارد یک بحران می‌شود. ‏از سوی دیگر با تعطیلی شرکت‌ها، کارکنان این شرکت‌ها و مشاغل مرتبط در صنعت حمل و نقل هوایی مشغول هستند نیز شغل خود را از دست خواهند داد که باعث ضعف و شکست صنعت هوایی کشور خواهد شد. یعنی با سودای درآمد ۳۵هزارمیلیاردی گرانفروشی سوخت، صدها هزارمیلیارد هزینه مستقیم و غیرمستقیم و زیان رفاهی مردم و ضربه جدی به کسب‌وکارها وارد خواهد شد.. ✍سیدامیرحسین حسینی