🛑پشت‌پرده مغالطه خودروی ۵ هزار دلاری با کیفیت عالی! چرا نظر قالیباف و لاریجانی در مورد خودرو تغییر کرد؟ ✏️سید امیرحسین حسینی/پژوهشگر اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️محدودیت‌های ارزی کشور مغالطه بعدی با فرض صحت ادعای مسئولین محترم، ذکر قیمت کارخانه در کشور مبدا به عنوان قیمت خودرو می‌باشد. درحالی‌که در کمترین حالت، سود فروش واسطه خارجی، هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های گمرکی مختلف، سود فروش واردکننده و سود فروش عامل فروش را باید به آن اضافه نمود و قیمت نهایی مصرف‌کننده را اعلام کرد. مغالطه دیگر در این حوزه تامین ارز واردات خودرو می‌باشد. درحالی‌که دولت برای تامین اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز مردم و همچنین تخصیص ارز ترجیحی برای کاهش قیمت تمام‌شده‌ی آنها اعلام عجز و ناتوانی می‌نماید و قادر به تامین ارز دارو، نهاده‌های دامی، گندم، دانه‌های روغنی و... نیست، با اقتدار اعلام می‌کند که ارز مورد نیاز خودروهای وارداتی که نیاز تعداد بسیار کمی از مردم می‌باشد را تامین می‌نماید. به طور کلی، روایت تحقیقی فوق از مبحث واردات دلیلی بر حمایت از وضعیت نابه‌سامان خودروسازی داخلی نیست. راهکارهای ادعایی مسئولین نیز هیچ یک دردی از قیمت، کیفیت، رقابت و... را دوا نمی‌کند. ⚠️نه انحصار، نه واردات! راهکار نه انحصار است و نه واردات. اصلی ترین راهکار، قانون شکستن انحصار، مجوز تولید خودرو و اجازه تولید و پلاک‌گذاری به هر تولیدکننده‌ای است که بتواند در هر مقیاسی خودروی استاندارد با تاییدیه معاینه فنی را تولید کند. ده‌ها هزار فارغ‌التحصیل نخبه در کنار ده‌ها هزار تعمیرکار خودرو، هر کدام می‌توانند به اندازه ظرفیت و توان خود، خودروهای با تنوع قیمتی و کیفیتی متفاوت را طراحی نموده و بسازند و یا حتی مونتاژ نمایند. مشخصاً درحال‌حاضر، هیچ‌کس حق ندارد با خرید قطعات منفصله برای خود، خودرو تهیه کند درحالی‌که یکی از راه‌های حذف قرعه‌کشی، رفع انحصار توزیع از خودروسازی و تسری آن به مجوز فروش قطعات منفصله به‌صورت خرد توسط شرکت‌های قطعه‌سازی می‌باشد. بهتر است مسئولین محترم در دوگانه‌های ابتر و مافیایی-رسانه‌ای، و کارشناسی اطرافیان خود گیر نکرده و یک بار هم برای مدتی کوتاه به توان نخبگان جوان خود در این صنعت دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اعتماد کنند تا پاسخ مورد نیاز را دریافت نمایند. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco