🌟
#روابط_اثربخش_شاگرد_معلمی
قسمت ۴
👨🏫 محمد نیرو
🎓
اجتناب از لقب دادن به دانش آموز
💭 اجتناب از لقب دادن به دانشآموزان از جمله مهمترین مسائل است. مونا، دانشآموز نهساله، نتوانست تکلیف خود را در زمان مقرر انجام دهد. خانم معلم به او گفت که تنبل، بیدقت و بیمسئولیت است. اما پس از پایان کلاس، مونا به معلمش گفت: "شما مرا به خوبی نمیشناسید، من تنبل و بیدقت نیستم. به تکالیف مدرسهام بسیار توجه میکنم و تلاش میکنم تا آنها را به بهترین شکل ممکن انجام دهم. من فقط به مدت چهل دقیقه به کلاس شما میآیم، به همین دلیل شما مرا همانند معلمان دیگر نشناختهاید." معلم پاسخ داد: "تو یک دختربچه خام هستی و دهان بزرگی هم داری. به مادرت بگو که میخواهم او را ببینم و درباره دختر ورّاجش با او صحبت کنم." این واکنش معلم، به جای آن که تفاهم و روابط سالم را برقرار کند، بیتوجهی و نقض اصول رفتار حرفهای است.
🌱 لقب دادن به دانشآموزان برای معلمان ممنوع است، زیرا این کار احساس انزجار و ناراحتی را در دانشآموزان به وجود میآورد. غالباً دانشآموزان تصویر منفی از خودشان را که معلمانشان ایجاد میکنند، در ذهن خود حفظ میکنند. این گونه اظهارات معلم درباره دانشآموزان، عواقب جدی را به دنبال دارد. به جای آن، میتوانست بگوید: از تو ممنونم که به درس و تکالیفت توجه میکنی. فکر میکنم منجر به قضاوت نادرستی درباره تو شدهام. این نحوه برخورد، در ارتقای صلح و تفاهم بین معلم و دانشآموزان تأثیرگذار است.
🌸🌸🌸
🔹
#کانال_فرهنگیان_آران_و_بیدگل
🔸
#ایتا
👇🇮🇷👇
https://eitaa.ir/afsaran_pishraft_ab