گزارش روابط عمومی مرکز بسیج فرهنگیان از بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی
در اولین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند.
به گفته ایسنا، احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه علنی نوبت عصر، نظر این کمیسیون را درباره علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامههای ایشان خبر داد. نکته قابل توجه آن بود که در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش، هیچ نمایندهای به عنوان مخالف برنامههای ایشان صحبت نکرد؛ بنابراین در همان جلسه آقای کاظمی به تشریح برنامههای خود پرداخت.
او وضعیت آموزش و پرورش را اینگونه توصیف کرد: برای رفع چالشها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاشهای فراوانی شده است؛ اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم، وجود چالشهای مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی میکند. این چالشها دغدغهای ملی است که حل آنها نیازمند همدلی و همکاری همه جانبه ماست.
غفلت از جایگاه آموزش و پرورش، نگاه هزینهای حاکمیت به آموزش و پرورش، غفلت از مشارکت مردم، تمرکزگرایی افراط و عدم تفویض اختیار، کاهش تدریجی شانیت معلم، کمبود نیروی انسانی، کسری شدید نیروی انسانی در ابتدای سال، ناترازی و کسری بودجه و... از چالشهای آموزش و پرورش است.
آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و قریب به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور، گستردهترین و تاثیرگذارترین نهاد در این دستگاه دولت است.
او بر این اساس، برنامه پیشنهادی خود را در دو بخش تنظیم کرده است؛ اقدامات کوتاهمدت برای حل چالشهای فوری و اقدامات بلندمدت برای رفع مسائل اساسی.
همچنین او اظهار کرد: کلیه فعالیتهای پیشبینیشده در این برنامه برپایه اسناد بالادستی برنامههای ملی مصوب در زمینه آموزشوپرورش استوار است.
علیرضا کاظمی با ارائه برنامههای خود به مجلس، رویکردهای دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش را در ۷ محور ارائه کرده است:
۱.عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش آموزان
۲. تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی
۳. صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش آموزان
۴. مردمیسازی و مشاركت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی
۵. آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی
۶. توسعه و تعمیق برنامه درسی
۷. تقویت و توسعه فعالیتهای فرهنگی- پرورشی مبتنی بر فناوریهای
نوین و هوش مصنوعی
تلاش همهجانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیضها، سپردن راهبری امر مهم تربیت به مدرسه و اتخاذ رویکرد تمرکززدایی، از برنامههای مدنظر او برای وزارت راهبردی آموزش و پرورش است.
عدم اشاره کاظمی به اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان باعث شد تا حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون اصل 90 در این باره به او تذکر شفاهی دهد.
انتظار ما این است که وزیر انتخابی مجلس برای این وزارتخانه راهبردی، به مسئله تعلیموتربیت بهعنوان یک مسئله اولویتدار برای کشور نگاه کند و به مسائلی چون ثبات در مدیریت آموزشوپرورش و انتصاب بر پایه شایسته سالاری، تلاش جدی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، منطبق کردن نظام آموزشی با نیازهای کشور، توانمندسازی معیشتی-مادی، معنوی و مهارتی معلمان، سرمایهگذاری بر روی تقویت دستگاههای تربیت معلم بخصوص دانشگاه فرهنگیان، اهتمام به امور پرورشی، احیاء هویت ایرانی و اسلامی در کودکان و نوجوانان و مسئله تألیف کتب درسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار هرساله با معلمان است، توجه ویژه داشته باشند.
🌷🇵🇸🌷
🔹
#کانال_فرهنگیان_آران_و_بیدگل
🔸
#ایتا
👇🇵🇸🇮🇷👇
https://eitaa.ir/afsaran_pishraft_ab