همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ، شاهد رواج یک پیام غلط هستیم که بیشتر در فضای مجازی منتشر می‌شود، با این مضمون که : ❌ پیامبر(ص) فرموده است: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»!❌ حتی برخی افراد در اولین شب ماه ربیع‌الاول بر درب مساجد می کوبند تا به گمان خود پایان ماه صفر را به پیامبر اعلام کنند!!!😳❌ 😔 متأسفانه این کار باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود.⚠️ 🤔 اما اصل واقعه و حدیث چیست؟ ❓ ✅ از ابن عباس نقل شده که گفت: روزی پیامبر(ص) به همراه تعدادی از اصحاب‌شان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است! برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود، پیامبر(ص) متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آن‌ها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماه‌های رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است. آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر نیز همراه‌شان بود، پیامبر(ص) به آن‌ها فرمود: ما در کدام ‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر(ص) فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشت هستی و چطور این‌گونه نباشد، در حالیکه تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام می‌دهند، به واسطه‌ تو خوشبخت می‌شوند، آن‌ها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است. 📚 منابع: 1⃣ کتاب معانی الاخبار (النص / ۲۰۴) 2⃣ و همچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق (ج ۱ / ص ۱۷۵) 3⃣ و در روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج ۱۳ / ص ۳) ✍ همانطور که دیدیم این روایت در شأن ابوذر غفاری و بشارت بهشت به ایشان در ماه آذر رومی هست نه در ماه صفر ! و اين بشارت شخصی است و عمومی نيست❌ 👌 لذا دليل نميشود كه از آن به بعد هر كس بشارت دهد به بهشت برود!! ⚠️ پس در برخورد با روایاتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح می‌شود و به گونه‌ای منطبق بر عقل و منطق نیست، باید با دیده تأمل نگریسته شود و با مراجعه به کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد !❗️ 🆔 @afzayeshetelaat