✅ دو حدیث که امام خمینی (ره) با استناد به آن‌ها، مشروعیت الهی را اثبات کرده است: 1⃣ حدیث امام صادق (ع) منقول از عمربن حنظله که می گوید از امام پرسیدم: دو تن از دوستان ما، در دین ما میراث اختلاف داشتند به نزد سلطان و یا قاضی بردند و از آنان خواستند که بین آن دو حکم کنند، آیا این کار رواست؟❓ ✅ امام فرمود: هرکس داوری از آنها بخواهد، چه حق باشد وچه باطل، در حقیقت از طاغوت دادخواهی کرده و هرچه را به حکم آنان باز ستاند، حرام است هرچند حق وی باشد...! ❓پرسیدم: پس چه بایدبکنند؟ ✅ فرمود: باید بنگرند که از شما چه کسی حدیث ما را روایت کرده، حلال و حرام ما را شناخته است. پس رضا دهد و خوشنود شود به داوری او، که من نیز او را حاکم بر شما قرار دادم... ✍ امام راحل (ره) عقیده دارد که این روایت بر مشروعیت الهی ولایت فقیه دلالت دارد، زیرا: 👈 یک: امام صادق (ع) شیعیان را از رجوع به حاکمان طاغوت در همه زمینه ها نهی کرده است، چنان که حضرت به آیه قرآن تمسک نمود. 👈 دو: مقصود از واژه «حاکما» در روایت حاکمی است که بر همه زاویه های جامعه حکومت می کند. از این رو حضرت به جای کلمه «قاضیا» از واژه «حاکما» استفاده کرده است. 👈 سه: امام (ع) با این جمله: «فانی قد جعلته علیکم حاکما» برای فقیهان، ولایت جعل نموده است زیرا شرایطی که در حدیث آمده است: «فمن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا»، بر 👌 «فقیه» تطبیق می شود. 🔹 امام راحل (ره) همچنین درخصوص سند و دلالت این حدیث می نویسد: «این روایت از واضحات است و در سند و دلالتش وسوسه ای نیست. جای تردید نیست که امام صادق (ع) فقها را برای حکومت و قضاوت تعیین فرموده است و بر عموم مسلمانان لازم است که از این فرمان امام (ع) اطاعت نمایند.»👌 ادامه دارد 📢 اختصاصی کانال 🆔 @afzayeshetelaat