📍در حاشیه دیدار ریاست جمهوری از کارخانه مپنا در دنیا ۳ کشور به صورت مستقل توانایی ساخت موتورهای جت هواپیما رو دارند. آمریکا، انگلیس، روسیه. البته در عمل فقط آمریکا توانایی ساخت مستقل رو دارد و تکنولوژی این موتور در انحصار و ید قدرت آمریکاست. دو شرکت پرت اند ویتنی (p&w) و جنرال‌الکتریک (GE) بیشترین تولیدات موتور‌های توربینی رو دارند. که هر دو متعلق به آمریکاست. رولزرویس در انگلستان موتور توربینی تولید می‌کنه اما بعیده به صورت مستقل تولید کند. روسیه هم به غیر از موتورهای توربینی نظامی، بعد از فروپاشی شوروی، توانایی ساخت موتور‌های روزآمد رو از دست داد و در پی ساخت موتور توربوفن PD9 است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ... چین هم چند سالیه که داره تلاش میکنه اما باز به نتیجه مطلوب نرسیده گردش مالی موتورهای توربوفن بسیار بالاست و سود بسیاری در صنعت هوایی دارد. خلاصه از سال قبل، قفل موتور در صنعت هوایی باز شد و تعدادی از هواپیماهای زمین‌گیر به برکت فعالیت مپنا به چرخه فعالیت برگشتند. در ایران، کارهای بسیار دقیق و با برنامه‌ای در این حوزه شروع شد و الحمدالله به نتیجه‌ی خوبی رسید. موتوری که مپنا روش دست گذاشته، پرتعدادترین موتور موجود در ناوگان هوایی ماست و در این چند ماه هم، هواپیماهای دست‌دومی که وارد ایران شدند اغلب همین کلاس از موتورها روشون نصبه ... 👌 کانال حرفه‌ای‌ها http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید