منظور از گذشتن محل در مورد مثلا شک در تشهد چیست↪️ ⁉️سوال: منظور از گذشتن محل در مورد مثلا شک در تشهد چیست که میگویند اگر شک کرد و از محل نگذشته بود به جا میاورد و اگر گذشته بود به جا نمی اورد؟ پاسخ : 📋آیت الله خامنه ای: شك در تشهد بعد از نماز يا شك در آن پس از قيام براى ركعت بعد، اعتبار ندارد و به‌طور كلى به شك در چيزى كه محل آن گذشته و همچنين شك بعد از سلام اعتنا نمى‌شود. 📋آیت الله مکارم شیرازی: اگر شك كند كه تشهد را خوانده يا نه، در صورتى كه وارد ركعت بعد شده اعتنا نكند و اگر هنوز بر نخواسته بايد آن را بخواند. 📋آیت الله سیستانی: مقصود وارد شدن در جزء دیگری که بر به جا آوردن آن جزء متوقف است. 📋ایت الله شبیری زنجانی: چنانچه مشغول کاری که بعد از آن انجام می شود، شده است به شک خود اعتنا نکند والّا لازم است عمل مذکور را انجام دهد؛ در تشهد پس از ایستادن، به شک خود در انجام تشهد اعتنا نمی کند. 📋آیت الله فاضل لنکرانی: منظور از گذشتن محل در شک یعنی وارد شدن به ذکر یا جزء بعد از آن، مثلا اگر در گفتن ذکر تشهد شک کند، اگر وارد ذکر یا جزء بعد نماز نشده باشد و هنوز نشسته باشد و مشغول ذکر بعد از آن مثلا ذکر سلام در رکعت آخر نشده باشد یا در حال بلند شدن برای رکعت بعدی در رکت دوم نماز نباشد، باید ذکر تشهد را بخواند و به احکام شک عمل کند اما اگر وارد ذکر بعدی نماز شده باشد یا درحال بلند شدن برای رکعت بعدی باشد و شک کند بنا بگذارد انجام داده و به شک خود اعتنا نکند. ----------------- 📚منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din