⚠️توجه⚠️ ⚠️توجه⚠️ 👓 در پی مطالبات عمومی در مورد یک فرع فقهی: متن کامل بیانات (جلسۀ آخر درس) آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در مورد بازاریابی شبکه‌ای: 📋 بحث دربارۀ شبکه‌های بازاریابی یا بازاریابی شبکه‌ای به اتمام رسید. اکنون جمع‌بندی نهایی دراین‌باره را که در 8 نکته خلاصه و جمع‌بندی شده است، بیان می‌کنیم: 🔹 نکتۀ اول: اساس تمام بازاریابی‌های شبکه‌ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می زند. همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می‌کنند و اگر تفاوتی وجود دارد، در مسائل حاشیه‌ای و غیرمربوط به ماهیت آنهاست. 🔹 نکتۀ دوم: مشتری‌های این بازار غالباً کالا را براساس نیاز خود خریداری نمی‌کنند؛ بلکه برای این است که در صف بازاریاب‌ها قرار گیرند و سودهای کلان ببرند. در واقع، همه فروشنده‌اند، نه خریدار. 🔹 نکتۀ سوم: این بازاریابی‌ها هزاران@هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می‌کشاند و به واسطۀ حقیر و مصرف‌گرایی تبدیل می‌کند. 🔹 نکتۀ چهارم: منابع آماری معروف خارجی و داخلی نشان می‌دهد که تنها عدد کمی از آنها سود کلانی می‌برند و اکثریت قاطع که گاه تا 99% پیش می‌رود، محروم‌ها و ناکام‌ها هستند. 🔹 نکتۀ پنجم: این کار قطعاً مصداق «أکل مال به باطل» است و توجیهاتی که برای آن مطرح می‌کنند، واقعیت ندارد و شبیه توجیهات و حیله‌های رباخواران است. بعضی آن را شبیه نوعی بخت‌آزمایی و قمار می­‌دانند؛ ولی ما می‌گوییم قماری است که چند قمارباز حرفه‌ای در برابر عدۀ کثیری قمارباز ناشی قرار دارند. آنهایی که در رأس هرم هستند، مثل قماربازهای حرفه‌ای‌اند و آنهایی که در انتهای هرم هستند، همچون قماربازهای ناشی. 🔹 نکتۀ ششم: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد، جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می­‌شود، کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد. 🔹 نکتۀ هفتم: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره‌کنندگان بازاریابی شبکه‌ای، غالباً همان هرمی‌ها و گلدکوئیستی‌ها هستند. 🔹 نکتۀ هشتم: متأسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده‌اند و فتوا بر جواز گرفته‌اند؛ وزارت صنایع و معادن هم به آن دامن می‌زند، به دلایلی که روشن است و مخفی نیست. منبع: 🌎 http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=401708&catid=30452