🌸 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌸
🎤 بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🕌 مسجد اعظم
🎶 موسیقی و غناء
5️⃣ جلسه پنجم: مذمت گرایش به موسیقی و ترویج آن در جامعه
👈 یکی از آیاتی که در مذمت و نکوهش افرادی که گرایش به لهو و لعب یا همان موسیقی و غنا دارند، نازل شده است در سوره جمعه می باشد. خداوند متعال می فرماید:
وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقين.
📗 سوره جمعه، آیه ١١.
و چون تجارتى يا بازيچهاى ببينند پراكنده مىشوند و به جانب آن مىروند و تو را در حالى كه برای خواندن خطبه نماز جمعه ايستادهاى، رها مىكنند. بگو: آن چه نزد خداست از بازيچه و تجارت بهتر است. و خدا بهترين روزىدهندگان است.
💢 توجه به لهو و رها کردن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
ابنعباس نقل می کند: دِحیهکلبی در روز جمعه از شام، کاروانی به مدینه آورده بود و برای آگاهکردن مردم، شروع کرد به طبل زدن. همه مردم، بهجز امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه علیهم السلام و سلمان و ابوذر و مقداد و صُهَیب رحمة الله علیهم بهسوی او رفتند و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را ترک کردند در حالی که ایستاده بودند و خطبه نماز جمعه را ایراد میکردند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «خداوند، روز جمعه به مسجد من نگاه کرد و اگر این هشت نفر نبودند، حتماً بر اهل مدینه، آتش فرود میآورد...
📗 بحارالأنوار، ج۸۶، ص۱۹۵.
✍️ علامه طباطبایی می نویسد: منظور از «لهو» در این آیه همان استعمال طبل و دائره و ساير آلات طرب به منظور جمع شدن مردم است.
📗 ترجمه تفسير الميزان، ج ١٩، ص ۴۶٣.
نکته قابل توجه
رها کردن پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و رفتن به سمت ساز و دُهُل، نظریه غلط «عدالت جمیع صحابه» را باطل ساخت و همین مردم بودند که چندی بعد اهل بیت علیهم السلام را رها کرده و به سمت غاصبان خلافت که نمادی از لهو و تجارت و دنیا طلبی بودند رفتند.
قال الباقر علیه السلام: ثُمَّ خَاطَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ذَلِكَ الْمَوْقِفِ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ وَ إِذا رَأَوْا الشُّكَّاكُ وَ الْجَاحِدُونَ تِجارَةً يَعْنِي الْأَوَّلَ أَوْ لَهْواً يَعْنِي الثَّانِيَ وَ تَرَكُوكَ مَعَ عَلِيٍّ قائِماً قُلْ يَا مُحَمَّدُ ما عِنْدَ اللَّهِ مِنْ وَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ الْأَوْصِيَاءِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ يَعْنِي بَيْعَةَ الْأَوَّلِ وَ الثَّانِي (لِلَّذِينَ اتَّقَوْا)، وَ أَنْتُمْ هُمْ الَّذِينَ اتَّقُوا وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ».
📗 البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص ٣٨٠.
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: کسی که اهل غنا باشد کور و کر و لال محشور می شود.
📗 بحارالانوار، ج۷۶، ص۲۵۳.
✳️
شگفتی مردم ایران
در نماز جمعه مقام معظم رهبری مد ظله العالی سال ١٣۶٣ در تهران بمبی منفجر شد و باعث قطعه قطعه شدن و شهادت تعدادی از نمازگزاران شد، اما نه امام جمعه خطبه های نماز جمعه را رها کرد و نماز گزاران نماز جمعه را
💠 احکام و مسائل شرعی
سؤال: آیا پخش موسیقی از صدا و سیما به صورت مستقل یا در ضمن برنامه ها، برگزاری کنسرت های موسیقی به طور متناوب در شهرستان هایی که در آن ها این زمینه وجود دارد، انتشار موسیقی و ... ترویج موسیقی است؟
مقام معظم رهبری مد ظله العالی: «هر آن چیزی که پدیده موسیقی را در جامعه رایج کند و همچنین آن را عادی سازی بکند، ترویج است. مسأله عادی سازی خیلی مهم است.
🔸 گاهی اوقات یک کنسرت موسیقیای فرض بفرمایید یک جایی اتفاق می افتد، این خاصیت را ندارد. آن، ترویج نیست.
🔸 اما ترویج معنایش این است که ما این پدیده را در جامعه عادی سازی بکنیم. علت این هم که ما این را جایز نمی دانیم و ممنوع می دانیم، این است که در زمان ما هم چنان موسیقی لهوی بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد... غلبه با استفاده ی از موسیقی چه ساز، چه آواز به خصوص ساز در جهت حرام است.
🔸 این پدیده ای که حرام در آن غلبه دارد، هر چه ترویج نشود، بهتر است. باید از ترویجش جلوگیری کنیم؛ به خاطر این که گرچه در یک مورد، دو مورد فهمیده نمی شود، اما وقتی رواج پیدا کرد، حرام در جامعه گسترش پیدا کرده.»
📗 درس نامه غنا و موسیقی، تقریرات درس خارج فقه مقام معظم رهبری مد ظله العالی مورخ: ۸۸/۱۱/۴.
#متن_احکام
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷
کانال احکام حرم 👇
http://eitaa.com/ahkamharam