🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🎙️بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها احکام جلسه چهاردهم: حلال و حرام در قرض۴ 🚐 سفر شخص بدهکار س. فردی که به خویشان و یا دوستان بدهکار است، آیا می‌تواند به زیارت اربعین مشرف شود؟ ج. اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده به او مهلت برای پرداخت قرض بدهد اشکالی ندارد؛ و در صورتی که زمان ادای آن رسیده و بتواند بدهی خود را بدهد، و طلبکار هم مطالبه کند، اول قرض خود را پرداخت نماید و اگر مکلف به قصد ترک واجب مثل نپرداختن دینی که وقت پرداختش رسیده است به سفر برود، نمازش تمام است؛ اما اگر بدون این قصد سفر می‌رود، هر چند مستلزم ترک واجب می‌شود، نماز شکسته است. 🖥️ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🖌️ بنابراین سفرهای زیارتی با شرایط زیر صحیح است: ۱ . اگر یقین داشته باشد که طلبکار راضی است که بدهکار ابتدا به زیارت رفته و سپس قرض او را بدهد (نه این که بگویید انشاء الله بعداً او را راضی می‌کنم)، اشکال ندارد. ۲ . از طلبکار اجازه و رضایت بگیرد. ۳ . بازپرداخت موعد داشته باشد و زمان آن دورتر از این ایام باشد (فرصت برای بازپرداخت تا تاریخ مقرر باقی باشد). ۴ . سفر زیارتی، هزینه‌ای نداشته باشد. ۵ . هزینه‌ی سفر را دیگری بپردازد. حال چه ببخشد و چه قرض دهد. 👈 اما اگر بدهکار پولی دارد که می‌تواند آن را برای زیارت و یا سایر مستحبات هزینه نماید، و طلبکاری دارد که منتظر دریافت طلب خود است، تردیدی نیست که باید ابتدا دِین و قرض خود را ادا نماید. ✍️ درس های عاشوراء موسى بن عمير از پدرش نقل مى كند كه امام حسین عليه السلام در روز عاشورا به من فرمودند: نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه وآله يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ؛ ميان همه يارانم اعلام كن هر كس قرضی بر عهده دارد با من كشته نشود ؛ زيرا كه من از رسول خدا صلى الله عليه وآله شنيدم که فرمودند: هر كس از دنيا برود و بدهى داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى شود. در نقل ديگرى آمده است كه عمير انصارى گفت: امام عليه السلام به من فرمودند: نادِ فِى النّاسِ أَنْ لا يُقاتِلَنَّ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ، فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ رَجُل يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ لا يَدَعُ لَهُ وَفاءً إِلاّ دَخَلَ النّارَ؛ ميان مردم اعلام كن هر كس بدهكار است در ركاب من پيكار نكند، زيرا هر كس از دنيا برود در حالى كه دينى بر عهده اش باشد كه چاره اى براى آن نكرده باشد گرفتار دوزخ مى شود. مردى برخاست و گفت: همسرم پذيرفت كه از طرف من بپردازد. امام عليه السلام پاسخ دادند: وَ ما كِفالَةُ امْرَأَة، وَ هَلْ تَقْضي إِمْرَأَةٌ؛ كفالت آن زن چه فايده اى دارد؟ آيا او قدرت دارد چنين كند؟. 📚 احقاق الحق، ج 19، ص 429. عجيب است كه انسانى در بحرانى ترين شرايط، حتّى به بدهكارى هاى اصحاب و ياران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهكاران همراه او پيكار كنند و شهيد شوند ؛ مبادا حقوق مردم از دست برود. اين برنامه را با كار كسانى مقايسه كنيد كه سراسر زندگى آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و كمترين اهمّيّتى براى آن قائل نبودند، اصلا چيزى را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند. 👈 بنابراین، ادای قرض تا این حد واجب است و اولویت دارد، چه رسد به این که کسی بدهکار باشد و توان پرداخت بدهی خود را داشته باشد و عمداً به تأخیر اندازد! 🔗 تقاص از بدهکار سؤال: اگر بدهکار بدهی خود را نپردازد و در ادای آن کوتاهی نماید، آیا جایز است طلبکار از مال او تقاص نماید مثلاً حق خود را به‌طور پنهانی یا به طریق دیگر بردارد؟ پاسخ: اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی‌که شخص مزبور خود را بدهکار نمی‌داند و یا نمی‌داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست. 📚 استقتائات مقام معظم رهبری، س 1765. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam