─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 12. یوسف آيه 4 آيه🔻 ⤵️إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَأَبَتِ إِنِّى رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِى سَجِدِينَ ترجمه🔻 ⤵️آنگاه كه یوسف به پدر خویش گفت اى پدر همانا من (در خواب) یازده ستاره با خورشید و ماه دیدم، آنها را در برابر خود سجده كنان دیدم. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیر نور☀️ ⤵️داستان حضرت یوسف، با رؤیا شروع مى شود. به گفته علامه طباطبایى در تفسیرالمیزان، داستان یوسف با خوابى شروع مى شود كه او را بشارت مى دهد و نسبت به آینده اى روشن امیدوار مى سازد تا او را در مسیر تربیت الهى صابر و بردبار گرداند. 🕊به جز بنیامین، دیگر برادران او از مادر جدایى بوده اند. حضرت یعقوب نیز فرزند حضرت اسحاق و او فرزند حضرت ابراهیم(علیهم السلام) است. 🐬خواب اولیاى الهى، متفاوت است؛ گاهى نیازمند تعبیر است، مثل خوابِ حضرت یوسف و گاهى به تعبیر نیاز ندارد، بلكه عین واقع است. مانند خواب حضرت ابراهیم كه مأمور مى شود تا اسماعیل را ذبح كند. 🕊سخنى درباره ى رؤیا و خواب دیدن پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «الرؤیا ثلاثة: بشرى من اللَّه، تحزین من الشیطان، و الّذى یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه» 🐬خواب بر سه قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان است و یا مشكلات روزمره انسان است كه در خواب آن را مى بیند. 🕊برخى از دانشمندان و روانشناسان، خواب دیدن را در اثر ناكامى ها و شكستها دانسته و به ضرب المثلى قدیمى استشهاد كرده اند كه: «شتر در خواب بیند پنبه دانه» و برخى دیگر خواب را تلقینِ ترس گرفته اند، بر اساس ضرب المثلى كه مى گوید: «دور از شتر بخواب تا خواب آشفته نبینى» و بعضى دیگر خواب را جلوه غرائز واپس زده دانسته اند. ⛅ امّا علیرغم تفاوتهایى كه در خوابها و رؤیاها وجود دارد، كسى اصل خواب دیدن را انكار نكرده است و البتّه باید به این نكته توجّه داشت كه همه خوابها با یك تحلیل، قابل بررسى نیستند. 🐬مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى گوید: سه عالم وجود دارد؛ عالم طبیعت، عالم مثال، عالم عقل. روح انسان به خاطر تجردّى كه دارد، در خواب با آن دو عالم ارتباط پیدا مى كند و به میزان استعداد و امكان، حقایقى را درك مى كند. ⛅ اگر روح كامل باشد، در فضاى صاف حقایق را درك مى كند. و اگر در كمال به آخرین درجه نرسیده باشد، حقایق را در قالب هاى دیگر مى یابد. همانطور كه در بیدارى، شجاعت را در شیر و حیله را در روباه و بلندى را در كوه مى بینیم، در خواب، علم را در قالب نور، ازدواج را در قالب لباس و جهل و نادانى را به صورت تاریكى مشاهده مى كنیم. ✅ما بحث ایشان را با ذكر مثالهایى بیان مى كنیم؛ كسانى كه خواب مى بینند چند دسته اند: 1⃣دسته اوّل، كسانى كه روح كامل و مجردى دارند و بعد از خواب رفتنِ حواس، با عالم عقل مرتبط شده و حقایقى را صاف و روشن از دنیاى دیگر دریافت مى كنند. (نظیر تلویزیونهاى سالم با آنتن هاى مخصوص جهت دار كه امواج ماهواره اى را از نقاط دور دست مى گیرد.) اینگونه خوابها كه دریافت مستقیم و صاف است، نیازى به تعبیر ندارد. 2⃣دسته دوم، كسانى هستند كه داراى روح متوسط هستند و در عالم رؤیا، حقایق را ناصاف و همراه با برفك و تشبیه و تخیّل دریافت مى كنند. (كه باید مفسّرى در كنار دستگاه گیرنده، ماجراى فیلم را توضیح دهد وبه عبارتى، عالمى آن خواب را تعبیر كند.) 3⃣دسته سوم، كسانى هستند كه روح آنان به قدرى متلاطم و ناموزون است كه خواب آنها مفهومى ندارد. (نظیر صحنه هاىِ پراكنده و پربرفك تلویزیونى كه كسى چیزى سردرنمى آورد.) این نوع رؤیاها كه قابل تعبیر نیستند، در قرآن به «اضغاث احلام» تعبیر شده است. ✔️قرآن در سوره هاى مختلف، از رؤیاهایى نام برده كه حقیقت آنها به وقوع پیوسته، از جمله: 🔸الف: رؤیاى یوسف(علیه السلام) درباره سجده ى یازده ستاره و ماه و خورشید بر او كه با رسیدن او به قدرت و تواضع برادران و پدر و مادر در برابر او تعبیر گردید. 🔹ب: رؤیاى دو یار زندانىِ یوسف كه بعداً یكى از آنها آزاد ودیگرى اعدام شد. 🔸ج: رؤیاى پادشاه مصر درباره گاوِ لاغر و چاق كه تعبیر به قحطى و خشكسالى بعد از فراخ شد. 🔹د: رؤیاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله )درباره عدد اندك مشركان در جنگ بدر كه تعبیر به شكست مشركان شد. 🔸ه: رؤیاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله )درباره ورود مسلمانان با سر تراشیده به مسجدالحرام كه با فتح مكّه و زیارت خانه خدا تعبیر شد 🔹و: رؤیاى حضرت ابراهیم در مورد ذبح فرزندش حضرت اسماعیل. 💢از قرآن كه بگذریم در زندگى خود، افرادى را مى شناسیم كه در رؤیا از امورى مطلع شده اند كه دست انسان به صورت عادّى به آن نمى رسد. 👇👇