─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─
⏪سوره 9. توبه آيه 34
آيه🔻
⤵يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيراً مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذابٍ أَلِيمٍ
ترجمه🔻
⤵اى كسانى كه ایمان آوردهاید! بسیارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعیّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند. و كسانى كه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀
⤵معناى احبار و رهبان در آیهى 31 گذشت.
«ذهب» به معنى طلاست، و به دلیل اینكه زود از دست مىرود، یا آنكه مردم به سویش مىروند، به طلا، «ذهب» گفته شده است.
🍂 «فضّه» به نقره گفته مىشود، چون زود پراكنده مىشود، یا مردم به سوى آن جذب نمىشوند.
🍁علماى یهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانیّت دین اسلام اعتراف نكردند، یا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، یا تفتیش عقاید كرده و به دیگران تهمت زدند.
خلیفهى سوّم مى خواست حرف «و» را از «و الّذین» حذف كند، تا آیه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّهاى شدیداً اعتراض كردند.
🌳زكات در روایات
💢از امام صادقعلیه السلام پرسیدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مىشود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر یا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بیان نموده و آنگاه در بیان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخیك بما هو احوج الیه منك»آنچه را برادر دینىات به آن نیازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجیح دهى.
⚡در روایتى دیگر، آن حضرت مىفرماید: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها حیث وجّههااللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها»خداوند این مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسیر رضاى او خرج كنید، نه آنكه احتكار و گنج كنید.
💢طبق روایات، امام زمان علیه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مى كند و همه را به مصرف مبارزات خود مىرساند.
⚡پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «اِنّ اللَّه فرض على اغنیاء المسلمین فى اموالهم القدرَ الّذى یَسَعُ فقرائهم... اَلا انّ اللَّه یحاسبهم حساباً شدیداً و یعذّبهم عذابا الیما» خداوند،
💢در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظیفهى خود عمل نكنند، حسابرسى شدید مىكند.
⚡رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، یا غیرطلا و نقره باشد.
💢ابوذر و آیهى كنزابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پیامبر، در اعتراض به زراندوزىهاى معاویه و عثمان و عمّال حكومت و حیف و میل اموال عمومى، صبح و شام این آیه را با صداى بلند در برابر معاویه و سپس در مقابل عثمان مىخواند و مىگفت: این آیه مخصوص مانعان زكات نیست و هر نوع زراندوزى را شامل مىشود.
⚡درتفسیرشریف المیزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاویه و كعب الأحبار، بر مىآید كه ثروتاندوزى در جامعهى فقیر حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد.
💢البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مىدادند، ولى خودش مىگفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبیّهم» آنچه گفتهام از پیامبر شنیدهام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأیید پیامبر است.
⚡ازفرازهاى برجستهى زندگى ابوذر،همین امر به معروف و نهى ازمنكر اونسبت به حكّام، در زمینه ى ریختوپاشهاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به یك منكر اجتماعى بود.
💢سرانجام عثمان، این صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعید كرد، از شام هم به بدترین وضعى به مدینه آوردند، سپس به «ربذه» تبعید شد و در تبعیدگاه، مظلومانه جان سپرد. و این نیز از فرازهاى ناپسند وننگین حكومت عثمان بود.
⚡دیگران براى تبرئهى عثمان، كوشیدهاند تا به ابوذر تهمت سوسیالیست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكیّت خصوصى بزنند، امّا علامه امینىقدس سره در الغدیر، بحث مبسوطى در ردّ این اتهام دارد.
💢تبعیدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات اوباحكومت و فریادهاى اعتراض آمیزش بر ضدّروش مالى عثمان و زراندوزى معاویه و توجیهگرى هاى كعبالأحبار، در كتب تاریخى شیعه واهل سنّت آمده است،
⚡هر چند برخى خواسته اند به نوعى توجیه كنند واین مناقشات را به حساب آزادى بیان و عقیده در دورهى عثمان بگذارند، یاآنكه تبعید آن صحابى بزرگوار را به عنوان اینكه «دفع شرّ مهمتر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدینه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعیدش را
ادامه👇