⭕دو نگرانی پیامبر اکرم(ص) بر امت اسلامی
1⃣ خطر منافقین
🔻- امام علی از پیامبر اکرم نقل می کند که آن حضرت به من فرمود :
من بر امتم از مؤمن و مشرك نمى ترسم،
زيرا مؤمن را خداوند به سبب ايمانش باز مى دارد و مشرك را به خاطر شركش خوار مى كند،
🔻و لكِنّى اخافُ عَلَيْكُمْ كُلَّ مُنافِقِ الْجَنانِ عالِمِ اللِّسانِ، يَقولُ ما تَعْرِفونَ وَ يَفْعَلُ ما تُنْكِرونَ (نهج البلاغه، نامه 27 ) :
لكن بر شما از هر منافق دلِ دانا زبان مى ترسم كه آنچه را مى پسنديد مى گويد
و آنچه را ناشايسته مى دانيد مى كند.
🔻در اينجا رسول اللَّه از ناحيه نفاق و منافق اعلام خطر مى كند، زيرا عامه امت، بى خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فريب مى خورند.
🔻بايد توجه داشت كه هر اندازه احمق زياد باشد، بازار نفاق داغتر است.
🔻مبارزه با احمق و حماقت، مبارزه با نفاق نيز هست، زيرا احمق ابزار دست منافق است.
🔻قهراً مبارزه با احمق و حماقت
خلع سلاح كردن منافق و شمشير از دست منافق گرفتن است.
2⃣ فقر فکری و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل
🔻پيغمبر اكرم از - طرفی - راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى كند، از طرف ديگر راجع به اينكه امتش فقر فکری داشته و تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى كند:
*« انّى لا اخافُ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ»*
🔻چه جمله عالى و بزرگى! مى فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى آورد، ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى- است.
🔻اگر مردم مسلمان، روشن بينى، دوربينى، آينده بينى، عمق بينى،
و ژرف بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى شود.
🔻از دیدگاه پیامبر اکرم اگر امت اسلامی از غناى انديشه برخوردار باشد
ثروت نیز بدنبالش مى آيد اما و لو ثروتشان از دنيا بگذرد- مثل ثروت امروز كشورهاى اسلامى كه همين نفت بزرگترين منبع ثروت دنياست
و بيشترش در كشورهاى اسلامى است-
ولى فقر انديشه داشته باشند
فايده اى به حالشان ندارد.
🔻حالا اگر - هر - دو خطر با هم پيدا بشود يعنى از يك طرف منافقها، بى دين هاى متظاهر زيرك، متظاهرها و رياكارها و مدلّسها پيدا بشوند و از طرف ديگر مردم ، جاهل و نادان باشند ، آنها اينها را ابزار خودشان قرار مى دهند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار) ؛ ج25 ؛ ص191 و ص 214-213 - با تلخیص و ویرایش جزئی
https://chat.whatsapp.com/BuCyipWITlC2ycEDbOQUy6