پساانتخابات و کنشگری نخبگانی
🔹عموما زمانی که پدیده های اجتماعی در حال وقوع هستند، افراد زیادی اعم از مردم عادی و نخبگان و کنشگران رسانهای در باب آن پدیده صحبت، گفتگو و اظهار نظر میکنند. معمولا این وضعیت با بروز احساسات و فقدان تأملات عمیق عجین است و این البته طبیعی ست چرا که هواداری، تعصب، علاقه، کمبود وقت، نیاز به موضع گیری سریع و دلایل دیگر، اینگونه میطلبد.
🔸انتخابات ریاست جمهوری اخیر مانند بسیاری از پدیدهها، شاهد فضایی احساسی، هیجانی و پرتنش از گفتگوها بود. همه اذعان دارند مسائل مهمی مانند مشارکت، کیفیت رأی، مقوله هواداری و غیره که در این انتخابات بروز جدی داشت، از مسائل مهمی هستند که اگر بدانها در یک فضای دانشی پرداخته نشود ممکن است به بحران تبدیل شود.
🔹اکنون در دوران پساانتخابات نوبت به حضور جدیتر و دقیقتر نخبگان برای گفتگو پیرامون این مسائل است تا به حل آن ها کمک کنند. در غیر اینصورت، باز هم در دوره بعد همین مسائل عیناً تکرار میشود.
🔸قطعا این گفتگوها و مباحثات میتواند در قالبهای مختلفی مانند تولید محتوا، کتاب، مقاله، نشست و ... باشد. اما پیشنهاد اولیه من هماندیشی های متعدد است که خود میتواند به تولید پرسش و ایده کمک شایانی کند.
🔹از نظر محتوایی نیز موضوعات زیر پیشنهاد میشود؛
«جامعه و مسأله هواداری»
«تحزب و انتخابات؛ پیامدهای اجتماعی»
«مشارکت؛ از اجتماعی تا سیاسی»
«فهم معنای مردم»
«شورای نگهبان و ادراک اجتماعی»
«انسان_رسانهها و کنشگری انتخاباتی»
«جناح گرایی مطلوب و نامطلوب»
«رسانه ملی و انتخابات»
«قومیت و انتخابات»
«تربیت سیاسی؛ از امکان تا ایده»
«مسئولیت اجتماعی رأی»
«بی تفاوتی اجتماعی و مشارکت»
«امر سیاسی در نسل جدید»
«رفتار انتخاباتی در انتخابات گذشته»
«شبکه های اجتماعی و انتخابات»
🔸موضوعات فوق در فضای اجتماعی فرهنگی ست اما قطعا با رویکرد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، قضایی و ... نیز میتوان همین مسائل و مسائل دیگر را به بحث گذاشت.
@ahmad_olyaei