اصالت با عرف هست یا شرع؟
دوگانه ی شرع ، عرف
نمیتوان از «شرع» به نفع «عرف»، عقبنشینی کرد و گفت چون مردم یکی از ارزشهای دینی را نمیپذیرند و آن را نمیپسندند، پس باید از آن چشم پوشید و حکم الهی را نادیده انگاشت. خدای متعال که ارزشهای دینی را تشریع کرده، چنین اجازه و امکانی به ما نداده است. ازاینرو، دستکشیدن از احکام و ارزشهای الهی با این توجیه که مردم با آن همراه نیستند، یک سیاست مشروع نیست. دین آمده است تا جامعه را بر اساس ارزشهای خویش «تغییر» دهد و یک «انقلاب بنیادین» در جامعه ایجاد کند، نه اینکه هرجا دریافت که همه یا بخشی از مردم با یکی از ارزشهای الهی مخالفت دارند، «عقب» بنشیند و «تساهلوتسامح» بورزد. پس نمیتوان اجرای حکم شرع را به وجود «زمینۀ اجتماعی» و «مقبولیّت مردمی»، گره زد، بلکه باید تلاش کرد جامعه با آن ارزش الهی، همراه و موافق شوند. کسانی هستند که به محض شکلگیریِ چنین برداشتی از فضای اجتماعی، بهجای آنکه در پی اقناع و روشنگری باشند و ذهنیّتها را به نفع دین تغییر بدهند، «عقبنشینی» و «انفعال» را توصیه میکنند. از این گذشته، نمیتوان ادّعا کرد که عموم مردم با الزام حکومتی به حجاب، مخالف هستند و از حجاب اختیاری دفاع میکنند. چنین تصویر و تفسیری از جامعه، دلبخواهانه و غیرمستند است
پارهاى از احكام اسلام ـ مانند احكام ثانوى ـ نسبى و متغير و تابع دو عنصر زمان و مكان هستند، امّا همه مفاهيم اسلامى متغيّر نيستند؛ بلكه برخى از احكام اسلامى ثابت، مطلق و تغيير ناپذيرند. بعلاوه، هيچ يك از احكام اسلام تابع قرارداد و سليقه مردم نيست،
سکوت.ممنوع فردیس
@fardissokotmamnoo