🟩 سناریوی آخرالزمانی «آتش آذربایجان» قبل ظهور
☑️ عدم مداخله نظامی مستقیم در جنگ آذربایجان
▪️درباره عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» -با توجه به «معانی لغوی»[2] و «خانواده حدیثی»[3] این مصلح حدیثی در تراث مهدوی- در تحلیل گزاره جنگ آذربایجان قبل ظهور، پنج احتمال مهم، مطرح است:
1. اینکه به شیعیان توصیه شده که در خانههایتان باشید و مداخله مستقیم نظامی نکنید (أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، خود قرینه بر این است که آتش جنگ و فتنهانگیزی توسط دشمن از سمت آذربایجان طراحی و برنامهریزی خواهد شد.
2. و نیز بیانگر این است شیعه در این جنگ، شرکت ندارد زیرا در غیر اینصورت چگونه ممکن است امام معصوم دستور عدم مداخله نظامی بدهد در حالیکه «شیعه زمینهساز» نیز یکی از طرفین جنگ است؟
3. و نیز عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» قرینه بر این است که منظور از آذربایجان، آن مناطقی از سرزمین «آذربایجان تاریخی» که خارج از مرزهای ایران قرار دارد، مقصود است و الا چگونه امکان دارد امام معصوم، شیعیان را در برابر جنگی که در خاک و وطنشان رخ داد، دعوت به عدم مقابله نظامی نماید در حالیکه دفاع در برابر تجاوز دشمن، واجب شرعی است.
4. با دعوت به بیطرفی، میتوان دریافت جنگ ناحیه آذربایجان برای دین و مذهب نیست و طرفین جنگ بر حق نیستند بلکه جنگ بر سر منافع دنیوی است[4].
5. و نیز بیانگر این مهم است جنگ، ارتباط موثر با زمینهسازی ظهور و محور مقاومت شیعی ندارد. بلکه وظیفه اصلی قوای نظامی در عین مراقبت از حدود و ثغور و مرزها، باید توجه به حوادث جغرافیایی مثلث «کوفه، مکه و قدس» باشد؛ زیرا احتمال دارد آتش این فتنه، نقشه و برنامهریزی دشمنان برای درگیر کردن قدرت نظامی شیعه برای غفلت از حوادث «جغرافیای ظهور» بویژه در عراق[5]، شام و فلسطین صورت گرفته باشد. زیرا چگونه ممکن است آتش جنگ آذربایجان در «فرایند ظهور» حضرت، موثر باشد اما امام معصوم دستور عدم حمایت و همکاری را صادر نمایند؟