🔹این در حالی است که در ۵۰ دانشگاه برتر دنیا، مطالعهای شده است که این نکات در چشمانداز آنها است: تأکید بر تدریس، تأکید بر پژوهش، افزایش خلاقیت، آزادی علمی، ایجاد جامعه یادگیرندگان، ساخت جهانی بهتر، تبدیل شدن به دانشگاه الگو. ویژگیهای چشمانداز درست چند مورد است؛ اول اینکه باید بزرگ و متعالی باشد و دوم اینکه بلندمدت و سازماندهی شده باشد. برخی میگویند از ۵ سال بیشتر نباشد، البته اول ۵ سال، سپس ۲۰ سال و برخی نیز تا ۱۰۰ سال چشمانداز دارند و سوم اینکه منحصر به فرد باشد. نیچه میگوید هر کجا دچار پوچی شدید، علتش این است که چشمانداز ندارید. اما آیا این احساس را داریم؟
🔷رویکرد مقطعی به جای چشمانداز راهبردی
🔹نکته چهارم اینکه ۶۰ درصد اجرایی باشد و دیگر اینکه چشمانداز باید جزئی باشد. به اندازهای که وظیفه همه اجزاء، حتی یک میز هم مشخص باشد. در چشماندازهایی که گفتم، این جزئیات روشن نیست و ششم اینکه باید ایجاد انگیزه کند و رضایت شغلی داشته باشد. اگر ما یک ماشینی داشته باشیم که ۲۰۰ کیلومتر میخواهد برود و با ۲۰ کیلومتر راه برویم، نباید خوشحال باشیم و باید حواسمان باشد که چقدر انرژیها را هدر میدهیم. اما آیا مجمعی از فارغالتحصیلان الهیات داریم که بدانیم چند نفر هستند و بعد بررسی کنیم که آیا بین اینها بیکاری یا طلاق و سن ازواج کم است یا زیاد؟ اینها را نداریم، چون اصلاً چشمانداز نداریم و نمیدانیم میخواهیم به کجا برویم. وقتی هم که میخواهیم مشکل را برطرف کنیم، تأثیرات مقطعی و مدیریت بحرانهای مقطعی داریم که نتیجهاش عکس است.
🔹اینکه چشمانداز نداریم، موجب اشکالاتی شده است؛ از جمله که دانشگاههای جدید به وجود آمدهاند یا کثرت دانشجو را شاهد هستیم. کاربردی نبودن پایاننامهها و وضع نامطلوب مجلات را شاهد هستیم. از طرفی ورودیهای دکتری نیز بسیار بغرنج شده است. نکته دیگر حفظ قرآن است، آیا به کسی که حافظ قرآن است، باید بگوییم که ارشد بخواند؟ این به دلیل نبود چشمانداز است و نکته مهم دیگر رشتههای نامرتبط است، آیا دیدهاید کسی که هفت سال پزشکی را نگذرانده باشد، به او بگویند تخصص قلب بگیر؟ 22 آذر 1399
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹🌹🌹