☑️ پنج
🔵 مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه بشر الصابرین سوره بقره آیه ۱۵۶ . در باب اصلاح خلق می فرمایند :
↩️ {اصلاح اخلاق و خويهاى نفس و تحصيل ملكات فاضله، در دو طرف علم و عمل و پاك كردن دل از خويهاى زشت، تنها و تنها يك راه دارد، آنهم عبارت است از تكرار عمل صالح و مداومت بر آن، البته عملى كه مناسب با آن خوى پسنديده است، بايد آن عمل را آن قدر تكرار كند و در موارد جزئى كه پيش مىآيد آن را انجام دهد تا رفته رفته اثرش در نفس روى هم قرار گيرد و در صفحه دل نقش ببندد و نقشى كه به اين زوديها زائل نشود و يا اصلا زوال نپذيرد (ج۱ ص ۵۳۳)}
🟢 تکیه فرمایش ایشان این است . تکرار عمل مرتبط با آن خلق ، اخلاق را اصلاح میکند و سپس ایشان مثال هم می زنند:
↩️ {مثلا اگر انسان بخواهد خوى ناپسند ترس را از دل بيرون كند و بجايش فضيلت شجاعت را در دل جاى دهد، بايد كارهاى خطرناكى را كه طبعا دلها را تكان ميدهد مكرر انجام دهد تا ترس از دلش بيرون شود، آن چنان كه وقتى به چنين كارى اقدام مىكند، حس كند كه نه تنها باكى ندارد، بلكه از اقدام خود لذت هم مىبرد، و از فرار كردن و پرهيز از آن ننگ دارد، در اين هنگام است كه در هر اقدامى شجاعت در دلش نقشى ايجاد مىكند و نقشهاى پشت سر هم در آخر بصورت ملكه شجاعت در مى آيد}
🟠 سپس ایشان می فرماید خود این تکرار عمل هم سببی میخواهد و سه طریقه برای اینکه انسان به تکرار عمل برسد مطرح میکند. :
1️⃣ توجه به فوايد دنیوی عمل .
2️⃣ توجه به فوائد اخروی عمل .
3️⃣و طریقه سوم که مختص قرآن است. و قرآن را از باقی کتب، و اسلام را از باقی ادیان و مکاتب متمایز می کند: ایشان می فرمایند که : قرآن {انسانها را از نظر اوصاف و طرز تفكر، طورى تربيت كرده كه ديگر محل و موضوعى براى رذائل اخلاقى باقى نگذاشته و به عبارت ديگر اوصاف رذيله و خوى هاى ناستوده را، از طريق رفع از بين برده نه دفع، يعنى اجازه نداده كه رذائل در دلها راه يابد تا در صدد بر طرف كردنش برآيند، بلكه دلها را آن چنان با علوم و معارف خود پر كرده كه ديگر جايى براى رذائل باقى نگذاشته است.}
✅ یعنی قرآن از طریق بیان واقعیت ها و حقیقت ها کاری میکند که جایی برای رذایل اخلاقی باقی نماند.
✴️ قرآن برای درمان رذایل نیامده، قرآن برای پیشگیری آمده است. کاری میکند که نمیگذارد اصلا جایی برای ظهور و بروز زشتی ها باقی بماند. و این کار را با بیان واقعیت ها مطرح میکند.
⬅️و قرآن انسانها رو هم بر همین اساس تقسیم میکند:
کسانی که این واقعیت را پذیرفتند(مومن)
کسانی که این واقعیت را نپذیرفتند(کافر)
و کسانی که ادای پذیرفته ها را در می آورند(منافق)
#کفروایمان
#واقعیتوجذابیت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻
@alelm_almasboob