🌐گزارش بیرونی از عاشورا
راوی
#تاریخ: در آخرین سالهای ریاستجمهوری اشرف غنی، اخباری مبنی بر عزم دولت افغانستان برای بازسازی مقبره ابوریحان محمد بن احمد بیرونی در شهر غزنی افغانستان منتشر شد. بر پایه این اخبار، قبر ابوریحان با اینکه وضع نامناسبی داشت، اما مورد اقبال مردم بود و آنها با بستن پارچههایی به قبر، طلب حاجت میکردند.
ابوریحان بیرونی اگرچه مشخص نیست که دقیقا چه مذهبی داشته و حتی برخی او را مؤمن به دین مانوی میدانند، اما به احتمال زیاد شیعه دوازده امامی نبود. از سخنان انتقادی وی درباره برخی شیعیان در برخی آثارش پیداست که احتمالا از اهل سنت یا از شیعیان زیدی بوده است، اما در تاریخ ایران و اسلام به عنوان یکی از مهمترین دانشمندان همهچیزدان مطرح بوده که هزار سال پیش توانست در دانشهای فراوانی اثرگذار و صاحب تألیف یا اختراع باشد. اکنون شهر محل دفن بیرونی، محل سکونت شیعیان هزاره است و آنها نیز به وی احترام میگذارند. با توجه به حاکمیت مجدد طالبان، مشخص نیست که آیا عملیات ساخت آرامگاه وی ادامه خواهد یافت یا در هالهای از ابهام و فراموشی فروخواهد رفت.
ابوریحان بیرونی فراتر از این بیاعتناییها دانشمندی بزرگ در تاریخ بشر قلمداد میشود که هم نقش مهمی در انتقال دانشهای ایرانی، اسلامی، هندی و یونانی به نسلهای بعدی داشته و هم به بیطرفی و انصاف شناخته شده است. اکنون یکی از مهمترین گزارشها درباره واقعه کربلا و عزاداری شیعیان نخستین را در کتاب ارزشمند «الآثار الباقیة عن القرون الخالیة» میتوان دید که بیرونی در سن جوانی در گرگان تألیف کرده است. در صفحه 420 از تصحیح پریز اذکائی آمده است:
«مسلمانان ماه محرم را گرامی میداشتند، تا اینکه کشتار حسین بن علی ابیطالب به همراه خاندان رسول خدا از فرزندان ابوطالب در بیابان رخ داد و با حسین و خانوادهاش رفتاری شد که تا پیش از آن در همه مردمان با بدترین افراد نیز چنین رفتاری نشده بود؛ کارهایی همچون کشتن با زبان تشنه به وسیله شمشیر و آتش زدن و بر نیزه کردن سرها و تازاندن اسبها بر اجساد پارهپاره و هتک حرمت و اسیر کردن زنان و کودکان و نمایش دادن آنان روی شترها. از آن زمان مسلمانان محرم را شوم دانستند، ولی بنیامیه آن را عید میگرفتند و لباسهای نو میپوشیدند و آرایش کرده و خود را مزین به زیورآلات میکردند ... ولی شیعه در ماه محرم نوحه میخوانند و برای کشته شدن سیدالشهدا گریه میکنند و در مدینةالسلام [=بغداد] و شهرهای دیگر عزاداری آشکار میکنند و به زیارت تربت پاک کربلا میروند ».
در صفحه 422 نیز ابوریحان به وقایع ماه صفر پرداخته و میگوید: «اول ماه صفر سر حسین (علیهالسلام) وارد دمشق شد و یزید (که خدا لعنتش کند) سر را مقابل خود گذاشته و با چوب دستیاش به دندانها میزد و این [شعر] را میخواند: "از قبیله خندف نیستم اگر از فرزندان احمد[ص] انتقام نگیرم. کاش بزرگان قبیلهام در جنگ بدر، اکنون بودند و ناله خزرجیان از ضربات شمشیر را میدیدند و شادی میکرده و میگفتند: آفرین بر تو ای یزید! ما بزرگان آنها را کشتیم و تلافی قتل بزرگان خود در جنگ بدر را بر سر آنها درآوردیم و بیحساب شدیم" ... بیستم صفر سر حسین را به کربلا بازگردانده و کنار پیکرش دفن کردند و در این روز، خاندان حسین هنگام بازگشت از شام به زیارت اربعین رفتند».
اشاره صریح ابوریحان به عمق فجایع کربلا از جمله لبتشنه کشتن نوه پیامبر(ص)، کفرگویی یزید و زیارت اربعین و نیز عزاداری علنی شیعیان نخستین، این کتاب را به یکی از مهمترین و قدیمیترین منابع معتبر مربوط به فاجعه کربلا و عزاداری حسینی شیعیان بدل کرده است.
روز 13 شهریور هر سال که زادروز ابوریحان بیرونی است به عنوان روز بزرگداشت او تعیین شده است. او احتمالا 13 شهریور سال 352 شمسی در بیرون شهر کاث خوارزم متولد شد، در سن 75 سالگی در غزنی از دنیا رفت و در این شهر تاریخی به خاک سپرده شد. غزنی اکنون در جنوب شرق افغانستان قرار دارد.
📸عکس قبر ابوریحان در غزنی افغانستان
@rawinews
@alfavayedolkoronaieh🌱