🔹فقدان «راهبرد انتقادی» در مواجهه حوزه با هوش مصنوعی 1⃣ روش حضرت آیت الله اعرافی(دام عزه) در مواجهه با پدیده هوش مصنوعی، روشی هوشمندانه بود. به این معنا که، مدیریت رابطه هوش مصنوعی و علوم اسلامی را ذیل حوزه علمیه تعریف کردند تا کسانی که سررشته‌ای از علوم اسلامی ندارند‌ دخالت نکنند، اما با این وجود، طرح نکته‌ای بسیار مهم و اساسی، ناظر بر همین رابطه، ضروری است. 2⃣آنگونه که از بیانات، مصاحبات ایشان و سایر اعضای پروژه هوش منصوعی به دست می‌آید، این پروژه فاقد نظریه‌ای متین و عمیق، در مواجهه با تکنولوژی به صورت عام، و هوش مصنوعی به صورت خاص است. مقصود از نظریه، آن دیدگاهی است که، پدیده تکنولوژی را تحلیل کرده و راهکار مواجهه با آن را ارائه نماید. 3⃣یکی از مباحث مطرح در دنیای غرب - که متأسفانه در کشور ما کمتر جدی گرفته شده است- مبحث است. چنانچه این مبحث در حوزه هوش مصنوعی با عنوان نیز برخوردار از متون فلسفی و اصحاب تحقیق و تدقیق است. در این مباحث، تحلیل‌هایی فلسفی ناظر بر پدیده تکنولوژی و هوش مصنوعی صورت می‌گیرد و نتیجه آنکه، اشراف و تسلطی عمیق‌تر از مواجهه‌ای فنی در اختیار انسان می‌گذارد. این مباحث، سبب می‌گردد، انسان مفتون و شیفته قدرت تکنولوژی نگردد و از زاویه‌ای عمیقتر، مواجهه‌ای انتقادی با آن داشته باشد، آسیب‌ها و ضعف‌های آن را در عین قوت‌ها و امکاناتی که دارد ببیند. همچنین این تحلیل‌ها سبب می‌گردد، او با تکیه بر مواجهه انتقادی که دارد، راهبردی متین در مدیریت تکنولوژی به دست داشته باشد که در چاله‌های تکنولوژی گرفتار نشود. 4⃣ متأسفانه، مواجهه بخشی از حوزه علمیه با تکنولوژی و پدیده‌ای چون هوش مصنوعی، مواجهه‌ای عرفی و عقلائی است، در حالیکه موضوع پیش‌روی از امور عرفیه و عقلائیه نیست، بلکه واقعیتی تکوینی است که باید تحلیل‌های تکوینی-فلسفی درباره آن صورت بگیرد. نمی‌دانیم که با چه پدیده‌ای روبرو هستیم، آسیب‌هاو چالش‌های آن را نمی‌شناسیم، اما آن را به گرمی به آغوش می‌کشیم. این همان نهفته در این نوشته است. راهبرد پیش‌روی مدیریت حوزه که ناشی از این نمی‌دانیم‌ها و نمی‌شناسیم هاست، نتایجی خطرناک فراروی حوزه می‌گذارد. @alfigh_alosul