💢چرا شاخه غربی کریدور ریلی شمال-جنوب برای روسیه اهمیت دارد؟ ⭕ بخش دوم ✨مصاحبه واحد اقتصاد مصاف با آقای شاهجویی کارشناس حمل‌ونقل، پیرامون موضوع ترانزیت ریلی 🔶 آقای شاهجویی کارشناس حمل‌ونقل گفت: پیش از این، تامین مالی پروژه ریلی رشت-آستارا با بودجه سنواتی صورت می‌گرفت، اما این خط‌آهن به‌واسطه مشخصات خاص، نسبت به دیگر پروژه‌های ریلی سرمایه‌ بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل بودجه سنواتی به تنهایی نمی‌توانست تکمیل این خط را سرعت ببخشد. طبق نظر کارشناسان، سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه مطلوب‌ترین روش برای تامین مالی این پروژه بود، چراکه روسیه انگیزه زیادی برای تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه دارد. 🔶 وی درمورد سرمایه‌گذاری روسیه در پروژه ریلی رشت-آستارا اضافه کرد: آمدورفت‌های بسیاری بین دو کشور صورت گرفت. در نهایت مدل سرمایه‌گذاری فاینانس یعنی استفاده از وام، خط اعتباری ۵میلیارد دلاری روسیه، مورد تایید دو طرف قرار گرفت. بنابراین این شد تا با مشارکت روسیه این خط ریلی تکمیل شود و از محل دریافت عوارض خط یا با تضمین دولت بازپرداخت وام صورت گیرد. 🔶 همچنین شاهجویی افزود: در حال حاضر اتصال به روسیه از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب برقرار است. از طریق دو مرز اینچه‌برون و سرخس به‌واسطه عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان اتصال ریلی به شرق روسیه نیز برقرار است. تقویت مسیر اینچه‌برون-گرمسار یا ایجاد محور ریلی اینچه‌برون-شاهرود-طبس نمی‌تواند نیاز روس‌ها را تامین کند. زیرا تمرکز جمعیت روس در غرب این کشور قرار دارد. این موضوع سبب می‌شود شاخه غربی کریدور شمال-جنوب اهمیت بیشتری برای روسیه داشته باشد. 🔶شاهجویی درمورد تغییر برنامه توسعه کریدوری جمهوری آذربایجان که تا قبل از آن قرار بود این کشور ۵۰۰میلیون دلار از یک‌میلیارد سرمایه لازم رو تامین کند که البته با تغییر برنامه توسعه آذربایجان این طرح به مرحله اجرا نرسید، گفت: 💢جمهوری آذربایجان به‌جای کریدور شمال-جنوب، روی توسعه کریدور شرقی-غربی، به‌ویژه ترانس-کاسپین تمرکز کرد. نکته مهم این است، درگیرشدن منافع روسیه در خط ریلی رشت-آستارا موجب می‌شود؛ تمایل روسیه برای کنترل اوضاع قفقاز جنوبی و زیاده‌خواهی‌های علی‌اف افزایش یابد. همچنین مشارکت روس‌ها در تکمیل این خط ریلی، موضع‌گیری آن‌ها را به‌نفع ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد. ✅ سخنرانی های استاد رائفی پور 👇 @aliakbareraefipour