#دیدگاه_های_استاد_درباره_فقه_حکومتی
🔻 چهار گام برای پویایی فقه حکومتی
❓پرسش: رای طرح این بحث در حوزه از کجا باید شروع کرد و چه اقداماتی را باید انجام داد؟
پاسخ:
🔹در گام نخست لازم است کرسیهای نظریهپردازی را با حضور فاتحان و ایستادگان بر قلهی فقه فعال کنیم. در غرب نیز وقتی میخواهند نظریات جدید را نهادینه کنند، از طریق چنین کرسیهایی اقدام میکنند.
🔹گام دوم به شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه مربوط میشود. باید به طلبههای سطوح هفت و هشت به بعد، یک افکار بنیادینی را تزریق نمود. نمونهی این مسئله، کاری است که در برخی مدارس صورت میگیرد. مباحثی مانند فلسفهی دین، فلسفهی فقه، فلسفهی اصول فقه و گسترهی شریعت، مصالح و مفاسد متدلوژی و فهم مصالح، اینها مباحث بنیادی و لازم برای این کار است. کارشناس و خبرهی بحث فقه حکومتی یکروزه و یکشبه به وجود نخواهد آمد.
🔹گام سوم این است که برای تهیهی متونی غیر از متون موجود در جریان آموزشی کار کنیم؛ اگرچه برخی اساتید اصرار دارند که ما تنها روی متون فعلی کار کنیم. دلیل علاقهمندی بسیاری از اساتید به بحث «لا ضرر و لا حرج»، همین موجود بودن منبع است. برخی بزرگان در گذشته هم تأکید میکردند که مبنای بحثها را بر موضوعات کارشده و چکشخورده قرار دهیم، اما مسائلی نیز وجود دارند که در حال حاضر ما برای آنها متنی در اختیار نداریم. در این شرایط باید متن جدید تولید کنیم؛ متون آموزشی قوی، فاخر و منضبط که از اصول شناخته شدهی اجتهاد خارج نیست و در عین حال حرف نو هم دارد. مثلاً در همین مسئلهی ورود حکومت به حریم خصوصی، ما به قاعده نیاز داریم تا ضرورت آن و شرایط آن را مشخص کنیم. من اسم این مسئله را گذاشتهام «مقاومت یا عدم مقاومت مصالح تحسینی با محرمات»، یعنی ما بررسی کنیم که مصلحت بهینهی نظام در چنین شرایطی چیست؟
🔹 گام چهارم و آخر هم این است که ما پرداختن به این مسائل را به یک گفتمان رایج تبدیل کنیم. این گام مهمی است، زیرا ممکن است کرسیهای نظریهپردازی تأسیس شوند، بزرگان هم در آن شرکت کنند، آموزش هم به این سمت و سو برود، متون جدید هم تهیه بشود، اما این مباحث به گفتمان رایج تبدیل نشود. در چنین فضایی چه بسا کسانی را که به این بحثها بپردازد، به بیسوادی متهم کنند و حتی بگویند فقه و اصولی که او میگوید، فقه و اصول نیست. اگرچه به نظر میرسد که اگر ما سه گام اول را درست برداریم، خودبهخود این مباحث از قالب گفتمانی حداقلی کنونی خارج میشود. در همین وضعیت کنونی هم اگرچه جای بزرگان و اساتید برجسته در این درسها خالی است، اما استقبال طلبههای جوان و فاضل از این مباحث و آمار حضور آنان در این درسها بشارتدهندهی ما برای ادامهی مسیر است.
#فقه_حکومتی
#استاد_علیدوست
#نظریه_فقه_حکومتی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚
@alidost_fiqh