وی در ادامه به بیان نکاتی با محور الزامات، اقتضائات و نکات راهبردی و کلان در حوزه راهبردی تعلیم وتربیت پرداخت و با اشاره به اهمیت رویکرد جامع مدیران نسبت به همه عناصر و ساحتهای راهبری تعلیم وتربیت، خاطرنشان کرد:
بارها مشاهده شده است مدیری در سطح مدرسه و سطوح دیگر به یکی از قلمروها اهتمام بیشتر و نامتوازن دارد؛ این یک آسیب و خطر است و مدیر نظام تعلیم و تربیت باید از یک نگاه جامع و متوازن به همه قلمروهای مدیریت برخوردار باشد.
🔶 ضرورت نگاه و رویکرد متوازن در نظام تعلیم و تربیت
🔹عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که گاهی مدیر سختافزار و گاهی نرمافزار را برجستهتر میبیند، ادامه داد:
این کار یک مدیر تراز نیست؛ چراکه راهبر و مدیر تراز نظام تعلیم و تربیت کسی است که از مدرسه تا عالیترین سطوح، از نگاه و رویکرد جامع و متوازن برخوردار است. ساحتهایی که در سند و نظام آموزش و پرورش آمده است، درجات و وزنهایی دارند و مدیر باید درجات آنها را بشناسد و نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد.
🔶 آیت الله اعرافی از رویکرد راهبردی و برنامههای کلاننگر و جامع، مبتنی بر نگاههای راهبردی، بهعنوان نکته دوّم الزامات نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و ادامه داد:
یک مدیر، روز نخستی که مسئولیت را میپذیرد باید در شعاع اسناد کلان و نیز در دایره ویژهای که خود ورود میکند، از نگاه کلان و راهبرد مشخص و برنامههای دقیق برخوردار باشد تا خود و دیگران بتوانند او را ارزیابی کنند.
🔶 وی ضمن تأکید بر اهمیّت نگاه و رویکرد پژوهشی در بین مدیران آموزش و پرورش، این را هم گفت که نگاه و رویکرد مدیر باید مبتنی ساختن تصمیمات بر مطالعات و تقویت رویکرد پژوهشی در مدرسه باشد.
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
مؤسسه اشراق و عرفان
eshragh-erfan.com
@alireza_arafi
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷