🌺 بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روایتی🌺 🔸در تفسير قمى در ذيل آيه (الم نخلقكم من ماء مهين) آمده يعنى آبى گنديده و (فجعلناه فى قرار مكين)، يعنى در رحم و (الى قدر معلوم ) يعنى تا منتهاى اجل . 🔸مؤلف: و در اصول كافى در روايتى از ابى الحسن ماضى عليه السلام آمده كه آيه: (الم نهلك الاولين) را بر تكذيب گرانى تطبيق فرموده كه در خصوص اطاعت از اوصياى پيغمبر او را تكذيب كردند و جمله (ثم نتبعهم الاخرين) را بر كسانى تطبيق فرموده كه نسبت به آل محمد جفا كردند. 🔸و اين حديث علاوه بر اضطرابى كه در متن آن هست صرف تطبيق مصداق بر آيه است، نه تفسير آن. و نيز در آن كتاب آمده كه در معناى آيه (الم نجعل الارض كفاتا احياء و امواتا) فرموده به معناى مساكن است. آنگاه اضافه كرده كه امير المؤمنين عليه السلام در مراجعتش از صفين به قبرها نظر انداخت، و آنگاه فرمود: اينجا كفات اموات است، يعنى منزلگاه ايشان است و سپس نظر انداخت به خانه هاى كوفه و فرمود: اينها كفات زندگان است ، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: (الم نجعل الارض كفاتا احياء و امواتا). 🔸مؤلف: و در كتاب معانى الاخبار به سند خود از حماد از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه آن جناب نظرى به مقابر انداخت، و سخنانى كه در حديث قبل آمده بود به زبان آورد. 🔸و در همان كتاب در تفسير جمله و جعلنا فيها رواسى شامخات آمده كه منظور كوههاى مرتفع است . 🔸و نيز در همان كتاب در معناى جمله (ذى ثلث شعب) آمده كه: در آن، سه شعبه از آتش است، و در معناى (انها ترمى بشرر كالقصر) فرموده شراره هايى از آتش كه به بزرگى قصرها و كوهها است. 🔸و نيز در همان كتاب در تفسير (ان المتقين فى ظلال و عيون) آمده كه فرمود: در سايه هايى از نور كه روشن تر از نور خورشيد است. 🔸و در مجمع البيان در ذيل آيه (و اذا قيل لهم اركعوا لا يركعون ) مى گويد: مقاتل گفته اين آيه در باره قبيله ثقيف نازل شد، كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به ايشان دستور داد نماز بخوانند، و آنها گفتند (لا ننحنى ) يعنى ما هرگز قامت خم نمى كنيم. البته در روايت به جاى كلمه (لا ننحنى) (لا نحن ) آمده. 🔸آنگاه گفتند قامت خم كردن ننگى است بر ما، پس رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: دينى هم كه ركوع و سجود نداشته باشد چيزى ندارد. 🔸مؤلف: در انطباق اين قصه - كه حتما بايد بعد از هجرت و وجوب نماز واقع شده باشد - با آيه مورد بحث خفائى هست، و آنطور كه بايد روشن نيست. 🔸 و در تفسير قمى در باره آيه قبلى آمده كه وقتى به ايشان گفته مى شود: امام را دوست بداريد و ولايتش را بپذيريد، نمى پذيرند. 🔸مؤلف: اين روايت هم از باب تطبيق كلى بر مصداق است، نه از باب تفسير. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a