▪️پاورقی «پست قبل» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «يک جذبه‌ از جذبه‌های حقّ، مساوی و موازی با عمل‌ جنّ و انس‌ می‌باشد.» اين‌ عبارت‌ را شيخ‌ نجم‌الدّين‌ رازی در «مرصاد العباد» در چهار موضع‌ ذكر كرده‌ است‌. در سه‌ موضع‌ (ص‌212 و ص‌225 و ص‌511) بدون‌ استناد به‌ كسی، برای مطلب‌ خود شاهد آورده‌ است‌. و در يک موضع‌ (ص‌369) آن را استناد به‌ پيغمبر داده‌ است‌ و گفته‌ است‌: وَ قالَ النَّبيُّ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: جَذْبَةٌ مِنْ جَذَباتِ الْحَقِّ تُوازي‌ عَمَلَ الثَّقَلَيْنِ. و ايضاً همين‌ شيخ‌ مولّف‌ در رسالهٔ «عشق‌ و عقل‌» ص‌64 آن را بدون‌ استناد به‌ كسی ذكر نموده‌ است‌. و تعليقه‌ زننده بر اين‌ كتاب‌، در ص‌109 گويد: «اين‌ كلام‌ از سخنان‌ أبوالقاسم‌ إبراهيم‌ بن‌ محمّد نصرآبادی است‌ كه‌ از اكابر متصوّفهٔ قرن‌ چهارم‌ (متوفّی 372) می‌باشد. جامی در شرح‌ حال‌ ابراهيم‌ أدهم‌ با مختصر اختلافی اين‌ عبارت‌ را آورده‌ است‌: جذبةٌ من‌ جَذباتِ الحقِّ تُربي‌ عملَ الثّقلينِ. أبوسعيد أبوالخير نيز با تعبير «كما قال‌ الشّيخ‌» اين‌ عبارت‌ را ذكر كرده‌ است‌ («أسرار التّوحيد»، چاپ‌ طهران‌، ص‌247). مولانا جلال‌الدّين‌ نيز در «مثنوی» فرموده‌ است‌: اين‌ چنين‌ سيری است‌ مستثنی ز جنس كآن‌ فزود از اجتهاد جنّ و انس‌ اين‌ چنين‌ جذبی است‌ نی هر جذب‌ عام كه‌ نهادش‌ فضل‌ أحمد و السّلام‌ (نقل‌ از كتاب‌ «فيه‌ ما فيه‌» به‌ تصحيح‌ فروزانفر).» 🆔 @allame_tehrani