↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️ شاهد بر اين‌ معنی آنكه‌ در بعضی از آيات‌ قرآن‌ مجيد ولايت‌ را دربست‌ منحصر به‌ ذات‌ مقدّس‌ پروردگار می‌كند. مانند: اللَهُ وَلِيُّ الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم‌ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ.[1] «خداست‌ و بس‌ ولیّ كسانی كه‌ ايمان‌ آورده‌اند و آنها را از تاريكی‌ها خارج‌ كرده‌ و بسوی عالم‌ نور وارد می‌كند.» و مانند: وَ اللَهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ.[2] «و خداست‌ ولیّ مؤمنان‌.» و مانند: لَيْسَ لَهُم‌ مِن‌ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لَا شَفِيعٌ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُون.[3]َ «و ابداً غير از خدا برای آنها شفيعی و وليّی نيست‌، اميد است‌ كه‌ آنها در مقام‌ تقوی و عصمت‌ الهی درآيند.» و مانند: مَا لَهُم‌ مِن‌ دُونِهِ مِن‌ وَلِيٍّ وَ لَايُشْرِكُ فِي‌ حُكْمِهِ أَحَداً.[4] «غير از خدا ابداً برای آنها وليّی نيست‌، و در حكم‌ و فرمان‌ خدا نيز كسی حقّ شركت‌ ندارد.» و مانند: هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَاباً وَ خَيْرٌ عُقْباً.[5] «در آنجا ولايت‌ اختصاص‌ به‌ ذات‌ خداوندی دارد كه‌ حقّ است‌، و او بهترين‌ ثواب‌ و بهترين‌ عاقبتی است‌.» و در بعضی از آيات‌، ولايت‌ را از خداوند تجاوز داده‌ و برای پيامبرش‌ و أميرالمؤمنين‌ عليه‌السّلام‌، و برای بعضی از مؤمنين‌ خالص‌ واقعی اثبات‌ می‌كند؛ مانند: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوٰةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوٰةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ.[6] «اينست‌ و جز اين‌ نيست‌ كه‌ ولیّ شما خداست‌ و رسول‌ خدا و كسانی كه‌ ايمان‌ آورده‌ و اقامۀ نماز می‌كنند و در حالی كه‌ به‌ ركوع‌ اشتغال‌ دارند زكات‌ به‌ فقرا می‌دهند.» روايات‌ مُتَظافری از شيعه‌ و عامّه‌ وارد شده‌ است‌ كه‌: اين‌ آيه‌ در شأن‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌السّلام‌ وارد شده‌ است‌. و مانند: النَّبِيُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ أَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ.[7] «پيغمبر حقّ اولويّت‌ و ولايتش‌ در امورِ مؤمنين‌ بيشتر است‌ از اختيار و اراده‌ای كه‌ خود آنها در امور خود دارند. و زنان‌ او مادران‌ مؤمنين‌ هستند.» و مانند: وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ.[8] «مردان‌ مؤمن‌ و زنان‌ مؤمنه‌، بعضی از آنها ولیّ بعضی دگر خواهند بود.» و علّت‌ ضميمه‌ نمودن‌ پيغمبر و أميرالمؤمنين‌ يا بعضی از مؤمنين‌ را در مقام‌ ولايت‌ كلّيّۀ وَحدانيّۀ الهيّه‌، همانست‌ كه‌ ذكر كرديم‌؛ و با وجود ولايت‌ آنها، در وحدتِ ولايتِ الهيّه‌ انثلام‌ و شكافی پيدا نمی‌شود. و بنابراين‌، طبق‌ آيه‌ای كه‌ مطيعين‌ را ملحق‌ به‌ اوليای خدا از پيمبران‌ و صدّيقان‌ و گواهان‌ و صالحان‌ می‌كند، تمام‌ افراد پيروان‌ و شيعيان‌ ملحق‌ به‌ اوليای خود شده‌ و از مؤاخذه‌ و سكرات‌ و مَهولات‌ عوالم‌ پس‌ از اين‌ در مصونيّت‌ خواهند بود. 📚 معادشناسی، ج2، ص90 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ صدر آيۀ 257، از سورۀ 2: البقرة‌. 2ـ ذيل‌ آيۀ 68، از سورۀ 3: ءَال‌ عمران‌. 3ـ ذيل‌ آيۀ 51، از سورۀ 6: الانعام‌. 4ـ ذيل‌ آيۀ 26، از سورۀ 18: الكهف‌. 5ـ آيهٔ 44، از سورۀ 18: الكهف‌. 6ـ آيۀ 55، از سورۀ 5: المآئدة‌. 7ـ صدر آيۀ 6، از سورۀ 33: الأحزاب‌. 8ـ صدر آيۀ 71، از سورۀ 9: التّوبة‌. 🆔 @allame_tehrani