اساسا تطبیق علائم غیر حتمی با حوادث صحیح نیست و کسانی که به این روشها دامن میزنند، خواسته یا ناخواسته علیه مهدویت و مصالح شیعه گام بر میدارند. متأسفانه در طول تاریخ نیز شاهد چنین اقداماتی بودهایم. مثلا برخی در مواجهه با ماجرای قحطی ایران و مرگ حدود نصف مردم، اعلام کردند که این نشانه ظهور است و به زودی شاهد ظهور خواهیم شد! همچنین در حادثه منا یا در ماجرای کرونا که آن را با روایات مرگ سفید و سرخ تطبیق دادند و این گونه حوادث را علامت ظهور دانستند. حتی برخی با قاطعیت تمام پیادهروی عظیم اربعین را نیز جزء علائم ظهور معرفی کردند؛ یا میتوان به ماجرای یمن و تحولات آن اشاره کرد که آن را نشانه ظهور میدانستند و جالب اینکه همایشهایی نیز با این عنوان برگزار شد.