چند نکته از قرآن کریم صفحه 458
#تفسیراستادقرائتی
🤝 رابطه میان گوینده و گفتار چهار نوع است:
الف) هم گوینده باطل است، هم سخن باطل است.
ب) گوینده بر باطل است، ولى سخن حقّى مىگوید.
ج) گوینده بر حقّ است ولى حرفش باطل است.
د) هم گوینده حقّ است و هم كلام او حقّ است.
خداوند، هم خودش حقّ است و هم سخنش حقّ است. «قال فالحقّ و الحقّ اقول»
🤝 در برابر تأكید اهل باطل، شما نیز با جدّیت سخن بگویید. شیطان گفت: «لاغوینّهم...» خداوند فرمود: «لأملئنّ جهنّم»
🤝 مبلّغ باید بىتوقّعى خود را به مردم اعلام كند. «قل ما اسئلكم علیه من اجر»
🤝 شرط توفیق در تبلیغ، توقّع نداشتن از مردم است. «قل ما اسئلكم»
🤝 یكى از شرایط توفیق در تبلیغ، نداشتن تكلّف است. (مؤمن، در عمل و سخن و معاشرت، خود و دیگران را به زحمت نمىاندازد). «ما انا من المتكلّفین» تصنع و تكلّف و ظاهرسازى عملى ناپسند و مذموم است.
🤝 رسالت قرآن جهانى و فرا ملّیتى است. «ذكر للعالمین»
🤝قرآن كتاب بیدارى و هشیارى است. «ذكر للعالمین»
🤝 انسان بدون قرآن در معرض انواع غفلتها و نسیانهاست. «ان هو الا ذكر للعالمین»
🤝 «تنزیل» به معناى نزول تدریجى و «اِنزال» به معناى نزول دفعى و یك باره است. در این آیات به هر دو نوع نزولِ قرآن اشاره شده است.
🤝 قدر كتاب آسمانى را بدانیم، زیرا كه از طرف خداوند حكیم نازل شده و جلوه عزّت و حكمت اوست. «من اللّه العزیز الحكیم»
🤝گرچه قرآن، به تدریج در مدّت 23 سال نازل شد، «تنزیل الكتاب» امّا در آغاز بعثت یك باره و یكپارچه بر قلب مبارك پیامبر نازل شده است. «انّا انزلنا»
🤝در عبادات، قصد قربت لازم است. «فاعبد اللّه مخلصاً»
🤝در آیهى قبل به شخص پیامبر فرمود: عبادتت خالصانه باشد. «فاعبداللّه مخلصاً» در این آیه به همهى مردم مىفرماید: تمام عبادتها باید براى خداوند باشد. «للّه الدین الخالص»
🤝 خداجویى، امرى نهفته در وجود انسان حتّى مشركان است. «لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
🤝حركات كرات آسمانى زمانبندى دارد. «لاجلٍ»
🤝 زمان بندى حركات، حساب شده و معیّن است. «مسّمى»
🤝 عفو خدا بر اساس عجز و ضعف نیست بلكه با وجود قدرت مىبخشد. «العزیز الغفار»