نکته هایی از قرآن کریم صفحه 587 1* پیوند میان آسمان و زمین و دریا و خشكى به گونه‌اى است كه هرگاه نظام یكى از آنها به هم بخورد، نظام همه چیز به هم مى‌خورد. 2* به هم ریختن نظام هستى، مقدّمه رستاخیز و رستاخیز، براى حساب و كتاب و جزاى اعمال انسان‌هاست. «علمت نفس ما قدّمت...» 3* در قیامت ظرفیّت انسان توسعه مى‌یابد و همه كارهاى گذشته را به یاد مى‌آورد. «علمت نفس ما قدّمت» 4* انسان، هم باید به فكر گذشته خود باشد، تا اگر خلافى كرده توبه كند و هم به فكر پس از مرگ خود باشد تا یادگار خوبى از خود بجاى گذارد. «ما قدّمت و اخّرت» 5* در قیامت، انسان هم به آنچه عمل كرده آگاه مى‌شود و هم به آثار خوب یا بد اعمال خود. «ما قدّمت و اخّرت» 6* در قیامت، انسان به كارهایى كه مى‌توانسته بكند و به تأخیر انداخته و انجام نداده پى مى‌برد. «علمت... ما اخّرت» و شاید مراد از «اخّرت» كارهایى است كه بازدهى آن پس از مرگ به ایشان مى‌رسد. مانند تألیف كتاب یا بناى فساد. 7* خداوند كریم است؛ هم گناهان را مى‌بخشد، هم عیب‌ها را مى‌پوشاند و هم پاداش را چند برابر مى‌دهد. 8* انسان، موجودى غافل و فریب خورده است و خود را از عواقب كار و قهر خدا در اَمان مى‌پندارد. «یا ایّها الانسان ما غرّك بربّك» 9* بدترین نوع كبر و غرور، آن است كه در برابر پروردگار كریم و هستى بخش باشد. «غرّك بربّك الكریم الّذى خلقك» 10* غرور و غفلت انسان، سوء استفاده از لطف و كرم و پرده‌پوشى خداست. «ما غرّك بربّك الكریم» 11* لطف و كرم ابتدایى خدا تنها نسبت به مؤمنان نیست، بلكه نسبت به همه انسان‌هاست. «یا ایّها الانسان.... بربّك الكریم» 12* براى شكستن غرور، باید نعمت‌هاى الهى را پى‌درپى گوشزد كرد. «خلقك، سوّاك، عدلك، ركّبك» 13* كسى كه به دنیا مغرور شود، آخرت را انكار مى‌كند. «غرّك - تكذّبون» 14* فرشتگان، مسئول ثبت و ضبط كارهاى انسانند. «كراماً كاتبین» 15* فرشتگان هم متعدّدند، هم تیزبین و هم ریزبین. «یعلمون ما تفعلون» 16* توجّه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حیا و تقواى انسان مى‌شود. «یعلمون ما تفعلون» 17* در قیامت، همه امور به دست خداست و این به معناى نفى شفاعت نیست، چون شفاعت نیز از امورى است كه خداوند فرمان داده است.(تفسیر مجمع البیان) 18* در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه كنید. «انّ الابرار لفى نعیم - انّ الفجّار لفى جحیم» 19* مسائل قیامت را با عقل عادى نمى‌توان درك كرد، بلكه باید از طریق وحى بپذیریم. «ما ادراك ما یوم الدین» 20* پیدایش قیامت براى جزا و كیفر عملكرد دنیوى ماست. «یوم الدّین» 21* مجرمان براى همیشه در دوزخند. «ما هم عنها بغائبین» 22* قیامت روز سلب مالكیّت و اختیار از همه انسان‌هاست. «یوم لا تملك نفس لنفس شیئاً» 23* قیامت، تجلّى حاكمیّت مطلقه خداوند است. «و الامر یومئذ للّه» 24* كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مى‌باشد: معلم، كارگر، نویسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و دیگر مشاغل، هر كدام در انجام وظیفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند. 25* كم‌فروش، خود را زرنگ مى‌داند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمى‌داند و ظلم اقتصادى به جامعه مى‌كند. 26* كم فروشى از گناهان كبیره است، زیرا وعده عذاب براى آن آمده است. 27* در روایات مى‌خوانیم: هرگاه مردم گرفتار گناه كم‌فروشى شوند، زمین روئیدنى‌هاى خود را از مردم باز مى‌دارد و مردم به قحطى تهدید مى‌شوند.(تفسیر المیزان) 28* خطر را با كلماتِ هشدار دهنده اعلام كنید. «ویل للمطفّفین» 29* مال حرام از راه كم‌فروشى، عامل سقوط انسان است. «ویل للمطفّفین» 30* كم فروشى نسبت به هر كس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «على الناس» 31* بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونه‌اى كه كم فروشى شغل انسان شود. «یخسرون» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.) 32* براى جلوگیرى از مفاسد اقتصادى، باید یاد معاد را در دل‌ها زنده كنیم. «الا یظنّ اولئك انّهم مبعوثون» 33* اعتقاد به معاد حتّى در حدّ گمان بازدارنده است. «الا یظنّ اولئك انّهم مبعوثون» 34* حوادث روز قیامت، بزرگ و هولناك است. «لیومٍ عظیم» 35* براى كم‌فروشى و حق الناس باید پاسخ‌گو باشیم. «یقوم النّاس لربّ العالمین»