تداوم عمر آن حضرت، ضرورت می یابد و این امر، تا آخرین زمان لازم، ادامه دارد و رازورمز آن، به دست کسی است که مفاتیح غیب و ام الکتاب درنزداوست. ۷ پروردگاری که درباره حضرت یونس پیامبر، به هنگامی که در شکم ماهی قرار داشت، می فرماید: ولولا انه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون؛ پس اگرنه ازتسبیح گویان می بود، تاروزقیامت درشکم ماهی می ماند. ۸ می تواندبراساس قدرت و مشیت مطلقه اش، مقدمات وعوامل زنده ماندن امام ز مان عج رادراین عالم آماده سازد واو را تاروزمعیّن و معلومی نگه دارد. براساس این اصل، طول عمرامام عصر عج، درباور مسلمانان جنبه اعجاز دارد. واین قانون معجزه، حاکم بر قوانین طبیعی در این عالم است، و نمونه های فراوان دارد: ۱- دریا برای موسی شکافته می شود. ۹ ۲- آتش برابراهیم سرد وسلامت می گردد.۱۰ ۳- در موردحضرت عیسی، کاربررومیان مشتبه می گرددومی پندارند که وی را دستگیرکردندکه چنان نبوده است.۱۱ ۴- پیامبر اسلام ص ازمیان حلقه محاصره قریشیان که ساعتها در کمین اوبوده اند، بیرون می رودبدون اینکه حضرتش راببینند. ۱۲ هر یک ازاین مواردونمونه های دیگر، نشانگر تعطیل شدن یکی از قانونهای طبیعی است، که به قدرت ولطف خداوند رخ داده است، پاسداری از حجت خدا در مدتی طو لانی نیز، از مصادیق همین اصل کلی و باور ایمانی است. بنابراین طول عمر آن حضر ت استبعادی ندارد و با دلایل طبیعی و مادی و غیبی و معنوی قابل پذیرش و اثبات است. اما این که چرا آن حضرت، در ظرف زمانی ظهور، به دنیا نیامد و ایفای نقش نکرد؟. اولاً : در باور ما مسلمانان، بویژه شیعیان، زمین، هیچ گاه خالی از حجت نیست، چه آشکاروچه پنهان، هموا ره بایدآسیای وجودبرقطب ومدارامام و حجت خدا بچرخد.۱۳ اگر امام زمان عج، درآن عصربه دنیا نیامده بود وبعد قدم به دنیامی گذاشت، در این فترت، زمین بی حجت وامام می ماند؛ و این با ادله قاطع وباورمامسلما نان سازگار نیست.۱۴ ثانیاً، شخصی که می خوا هددنیا را متحول سازد ودست به اصلاح همه جانبه وفراگیر بزند، عدل را بگستراند و ظلم و ستم رادرهمه اَشکال وانواع آن برچیند، تمدّن بشری راکه بر اساس زرو زور وتزویر بنا گردیده ویران سازد؛ و تمدنی همه جانبه و براساس ارزشهای الهی ومعنوی ایجاد کند، بایددارای عِدّه وعُدّه فراوان باشد، وبا ابزار مدرن و پیشرفته آشنا باشد، فراز وفرودتمدنهارا بشناسد وبالآخره، از علل سقوط و صعودملتها تجربه بیندوزد، تا بتواند حر کتی اساسی و بنیادی را آغازورهبری کند و موانع راازسرراه بشر بردارد. این امرممکن نیست مگر از کسی که علاوه بر علوم اللهی، طلوع و غروب تمد نهارا نیزدیده وتجربه کرده باشد؛ وبا کوله باری ازتجربه وشناخت به میدان آمده باشد. بدین سان، امام زمان عج دردوران طو لانی غیبت، راههای ایجادجامعه صالح رادرمقایسه بادنیای فاسد پایه گذاری می کند، و با آگاهی واقتدارودرزمانی مناسب به اذن خدا، ظهور می کندوبر همه تاکتیک ها وروشهای دنیای بشری محیط است، وراه مقابله باآن هارابه درستی می شناسد و این مسئله، در دوران طولانی امامت وغیبت، تاظهور، برای آن حضرت، ممکن می گردد؛ غیبت و طول عمر، باعث می شود که آن رهبر ذخیره شده، به گونه‌ی نیکوتر و فرا گیرتررهبری خویش راآغاز کند. لازمه انقلابی آن چنان بزرگ وعمیق، مو قعیت روحی ویژه‌ی است، که رهبر مکتبی؛ از آن بایدبرخور دارباشد؛ ومقدار توانایی روحی، بستگی داردبه نشیب و فرازهاودگر گونیهایی که آن رهبر به خود دیده است، حضرت مهدی عج، دردل تاریخ فرورفته وازموقعیت امامت و برتری خویش برتاریخ پرتو افکنده، وبا آزمودگی و تجربه‌ی که دراین مدت طولانی کسب کرده است، توانایی دگر گونی اساسی جهان را خواهدداشت، و به اصلاح همه جانبه دست خواهد زد. *ان شاءاللّه.* *پی نوشتها:* ۱-کنز الفوائد، کراجکی، تعلیق شیخ عبداللّه نعمه ج۲ص۱۴۱ ـ ۱۴۰، دارالذخائر. ۲- امام مهدی حماسه ای از نور، شهید صدر، ترجمه کتابخانه بزرگ اسلامی ص۳۰. ۳ شیعه در اسلام، علاّمة طباطبایی ص؛۱۵۰، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. ۴- سوره عنکبوت، آیه ۱۴. ۵- کمال الدین، ج۲،ص،۳۸۵ ۶-کتاب الغیبة، شیخ طوسی ۱۱۳ ـ ۱۲۵. ۷-همان،و سوره رعد، آیه ۳۹. ۸- سوره صافات، آیه ۱۴۴. ۹-سوره بقره، آیه ۵۰. ۱۰- سوره انبیاء، آیه ۶۹. ۱۱- سوره نساء، آیه ۱۵۷. ۱۲-سوره انفال، آیه ۳ ۱۳- اصول کافی، ج۱-۱۷۸. ۱۴ همان،۱۸۰. *اللهم عجل لولیک الفرج.*