هدف دشمن از هجمه علیه هویت ایرانی – اسلامی چیست؟ - 2
#مهدی_برازنده
این زیربنا از اسلام گرفته شده؛ در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده. اگرمجلدات متعدد فرمایشات امام را ملاحظه کنید، این زیربنای فکری اسلامی و زیربنای عقیدتی کاملا در آن جاها متجلی است و بیانات گسترده امام راحل، یک ذخیره غنی در این زمینه است؛ بعد هم درس های ارزشمندی از متفکران انقلابی ما در اختیار ما است، از شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگران تا زمان حاضر که این ها از قرآن و متون اسلامی این زیربنا را گرفته اند و تامین می کنند. خب این مربوط به زیربنای فکری [بود] که این لازم است، اما در مقام عمل هم یک چیزهایی لازم است، یعنی صرف وجود این زیربنا کافی نیست. در مقام عمل چه لازم است؟ نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، تنبلی نکردن، ندانسته در نقشه دشمن وارد نشدن و به او کمک نکردن؛ این ها در عمل لازم است. در جای خود هم آماده فداکاری بودن؛ اینکه می گوییم در جای خود، یعنی یک مواردی پیش می آید که باید فداکاری کرد، باید جان را به کف دست گرفت.»
هجمه علیه حجاب و عفاف مصداقی از تلاش تخریب هویت ایرانی- اسلامی
در راستای حفظ هویت و لزوم استحکام هویت ملی و اسلامی در کشورمان، می توان به مسئله حجاب و عفاف که همواره در تیررس دشمنان بوده است اشاره کرد. از دیرباز پوشیدن لباس های خاص در فرهنگ های مختلف به نوعی بیانگر هویت یک منطقه بوده است، کمااینکه در کشور خودمان هنوز هم بسیاری از کردها، ترک ها، لرها و سایر اقوام سرزمین مان لباس هایی با شکل و شمایل خاص فرهنگ خود که نشانگر هویت آن هاست در اجتماع ظاهر می شوند. در خارج از کشور نیز همین گونه است، کارشناسان مد و لباس معتقدند بسیاری از الگوهای لباس که اتفاقا در بازارهای کشورمان نیز به وفور دیده می شوند، بعضا مخصوص یک سری گروه ها و اقشار خاص در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند اما برخی افراد بدون آگاهی از ماهیت و هدف طراحی آن الگوها، لباس مذکور را خریداری کرده و به تن می کنند؛ اگرچه ممکن است لباس های مذکور، مربوط به گروهی بی اصالت بوده و بعضا در کشور ما قشری که چنین لباس هایی را ترویج می کنند، ضد ارزش و نامرتبط با فرهنگ ملی و دینی ما باشند، با این حال، با ورود این لباس های نا مرتبط در بازار کشورمان، برخی هم آنها را به تن می کنند.
اقدامات دفاعی در برابر حملات دشمن
پورحسین، رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران می گوید: «اگر همیشه به هویت خودمان آگاه و هوشیار باشیم، پرتاب مسلسل و پرحجم میکروب های شناختی از سوی ده ها رسانه بدخواه، تاثیری بر ذهن ما نخواهد داشت؛ چون قصد «مهاجم» معلوم است. این میکروب ها تنها در آدم های منفعل موثرند. رفتارشناسی دشمن از ضرورت های مقابله باجنگ نرم است. مهم ترین قصد بدخواهان، دورکردن آدم ها از اصالت و هویت یک ملت است تا پیوندهای دینی، وطنی و ملی آنان کمرنگ شوند. یکصد و شانزده ماهواره و حدود 260 کانال رادیو تلویزیون فارسی زبان، علیه ایران و با هدف استحاله هویت ایرانی اسلامی، میکروب های شناختی پرتاب می کنند. چرا میلیاردها دلار هزینه می کنند؟ هدف اصلی القای ناامیدی در جنگ نرم، حذف یا تغییر هویت ماست. دین، زبان و حماسه از اساسی ترین هویت های ما به شمار می روند. هر ملتی که هویت خود را پاس بدارد، همواره توسط ملت های دیگر تحسین شده است.»
ابزار لازم در جنگ هویتی
در پایان می توان گفت؛ شناخت هویت اجتماعی و فرهنگی، آگاهی از رفتارشناسی دشمنان هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین تقویت زیربنای فکری هویت ایرانی اسلامی، ابزاری هستند که ما را در جنگ روایت ها و تلاش دشمنان برای تغییر باورهای درونی و قلبی جامعه، خصوصا در مسائلی چون حجاب و عفاف، مقاوم و مستحکم می کنند.