☑️ موج سواری اصلاح طلبان بر روی ... ✅ همزمان با بروز اغتشاشات در برخی از نقاط کشور، تئوریسین‌های جریان اصلاحات از جمله سعیدحجاریان، سه راهبرد ۱- همدردی با مردم و ترسیم آینده‌ای بحرانی از شرایط کشور ۲- تهدید نظام به تکرار اغتشاشات ۳- معرفی گفتمان اصلاح‌طلبی به عنوان حلقه گمشده ناجی شرایط موجود دنبال میکنند. حجاریان درگفتگو با انصاف نیوز، بدون اشاره به شهادت چندین مأمورنیروی انتظامی، بسیجی و مردم عادی به دست اغتشاشگران و نقش دولتها و مجالس اصلاح طلب در بروز مشکلات برای مردم، حوادث اخیر را باحوادث تاریخی پانزده خرداد و هفده شهریور مقایسه و اعتراضاتی با محوریت طبقه متوسط معرفی میکند و مهم‌ترین تفاوت آن با حوادث آبان ۹۸ را درمطالبات معترضین دانسته و میگوید معترضان جنبش مهسا میگویند میخواهیم زندگی کنیم اما معترضان آبان‌ ۹۸ میگفتند میخواهیم زنده بمانیم. این تئوریسین اصلاح طلب، مقوله زنان و حجاب را یک امر کاملا سیاسی و بی‌حجابی را از روش‌های نه گفتن به ساختار سیاسی معرفی میکند. وی دولت را مسئول کشته شدن مهسا امینی و مردم زاهدان معرفی کرده و میگوید ما باید به فکرروزی باشیم که جنبش‌هایی مانند جنبش مهسا و اعتراضات آبان با اعتصاب همزمان شود. حجاریان درتجویز راهبردآینده جریان اصلاحات برضرورت قرارگرفتن درکنارمردم و پیگیری تشکیل گروه‌های حقیقت‌یاب برای ثبت وضبط فجایعی مانندزاهدان تاکید میکند. وی برضرورت عبور اصلاح‌طلبان از موضوعاتی همچون حجاب و گشت ارشاد اشاره و بر درک اصلاح‌طلبان از خواسته‌های معترضان تاکید میکند. حجاریان شرایط اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی ایران را بحرانی پیش‌بینی و درخصوص تکرار اعتراضات اجتماعی درآینده میگوید اعتراضات می‌آیند و می‌روند، اگر حاکمیت پله‌پله مشکلات را حل کند آن‌گاه میتواند اعتراضات را هضم کند و اگر نتواند تغییر و بهبودی متصور نیست. تحلیل و نظر: حجاریان در این گفتگو بر دو نکته به‌عنوان نسخه پیش‌روی اصلاح‌طلبان تاکید میکند ۱- قرارگرفتن درکنارمردم یا به عبارتی در کنار مردم ماندن. براساس این سناریو، اصلاح‌طلبان باید به‌عنوان تنها آلترناتیو و نماینده مطالبات اقشارمختلف جامعه شناخته شوندتاضمن ترمیم پایگاه اجتماعی خود، اعتراضات و انتقادات را نمایندگی و از آن به عنوان ابزاری در گفتگو با حاکمیت استفاده کنند. بنابراین در روزها و هفته‌های پیش رو امکان تمرکز رسانه‌ها و فعالان جریان اصلاحات بر مباحث فرهنگی، صنفی و دانشجویی به‌ ویژه بازنمایی مطالبات کارگران، بیش‌ازپیش قابل‌تصور است. ۲- نسخه دوم حجاریان برای حفظ فضای التهاب و آشوب در کشور، تمرکز برتشکیل گروه‌های حقیقت‌یاب است تا بدین‌وسیله ضمن اعتبار زدایی و مشروعیت زدایی از روایت‌ها و گزارش رسمی از حوادث و اتفاقات اخیر، خوراک خبری لازم برای موج سازی رسانه‌ای داخلی و خارجی مهیا باشد. حجاریان دراین زمینه به حوادث زاهدان اشاره کرده و آن را فاجعه جمعی می‌خواندکه نوعی کددهی به رسانه‌های اصلاح‌طلب جهت تمرکزبراین سوژه است که احتمالا باحضور میدانی آنها در زاهدان و تهیه گزارش و مصاحبه با خانواده‌های کشته‌شدگان در روزهای آینده، حادثه جمعه خونین زاهدان به صدررسانه‌ها بازگردد. حجاریان درتوصیه به رهبران اصلاحات میگوید: « ایستار یک رهبر سیاسی در مواقع بحران باید دو وجه داشته باشد ۱- درک کردن ۲- همدردی. یعنی اگر مردم گرسنه بودند، اولاً گرسنگی را درک کند و ثانیاً زیست در آن شرایط را حس کند. آنگاه قابلیت تعمیم به عموم مسائل را دارد. این گزاره را شاید توصیه حجاریان به سران جبهه اصلاحات برای حضور درجمع معترضین و یا خانواده‌های کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر دانست که اجرایی شدن آن دور از ذهن نیست. حجاریان در این گفتگو خطاب به اصلاح‌طلبان میگوید : «اصلاح‌طلبان در چنین فضایی ضمن درک خواسته‌های معترضان، همواره باید بریک گزاره تأکیدکنند و آن این‌که یک جان هم عزیز است. به‌عبارت‌دیگر تئوریسین جریان اصلاحات از اصلاح‌طلبان میخواهد درقالب «خون‌خواه» کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر، حاکمیت را تحت‌فشار قرار دهندو با تاکید برحفظ جان افراد جامعه، هریک از کشته‌شدگان را به‌عنوان یک سوژه دنبال کنند. حجاریان میگوید: «ما بایدبه فکر روزی باشیم که جنبش‌هایی مانند جنبش مهسا و اعتراضات آبان با اعتصاب همزمان شود. آن‌وقت بایدازچین نیروی نظامی واردکنند.» وی با این اظهارنظرضمن تقویت گزاره ادعایی استفاده جمهوری اسلامی ازنیروهای خارجی و محور مقاومت دراغتشاشات اخیر، با کددهی و دادن پالس ضرورت اعتصاب، سعی درتفهیم این گزاره دارد که درصورت پیوند اعتراضات به اعتصاب، نظام با چالشی مواجه خواهد شد که راه برون رفت از آن تنها خشونت و برخورد نظامی خواهد بود.