🇮🇷🌴🇮🇷🌴🇮🇷🌴
دلایل عقلی اثبات مهدویت
باوربه امامی که تداوم بخش جریان نبوت، برخوردارازعصمت وعلم برترونیزمنصوص ومنصوب ازجانب خداونداست، نقطه آغازاختلاف درحوزه عقایدوکلام اسلامی محسوب میشود، که میتوان ادعاکردقبول یا رد چنین عقیده ای، منشأدیگرعقایدواحکام متفاوت مذاهب اسلامی است.
کسی که باورداردازجانب خداوند، برای پیامبرص جانشینانی معصوم است، به یقین، اصول دین (عقاید)، فروع دین(احکام) ومبانی اخلاق خودراازآن می آموزدوراه خودراازکسانی که چنین عقیده ای ندارندجدا خواهدکرد.
درحیطه مکتب اسلام، مذاهب وفرقه های گوناگونی _چون امامیه، اشاعره، معتزله وماتریدیه ازمذاهب کلامی،
جعفری، شافعی، مالکی، حنبلی، وحنفی ازمذاهب فقهی،
وفرقه های کیسانیه، اسماعیلیه، زیدیه، فطحییه، یزیدیه، اباضیه، خوارج و...... پدیدآمده
ولی مهمترین انشعاب فرق گوناگون اسلامی، ازناحیه مسأله امامت است که تمام این صف بندیهارابه دوصف اصلی اهل تشیع واهل تسنن تقسیم میکند.
اختلاف این دومذهب اصلی جهان اسلام درمسٱله امامت به دوموضوع،، مرتبط است، یکی ماهیت امام ودیگری مصداق آن.
ازمنظراهل سنت، امام در امور دین ودنیا جانشین رسول خدا می باشدومهمترین شأن و وظیفه اوحکومت است.
به اعتقاداهل سنت انتخاب امام جزء وظایف وتکالیف مردم می باشدوازاین روامامت نه ازاصول، که ازفروع دین محسوب میشود.
ازمنظراهل سنت، مفهوم امامت درقالب خلفای راشدین، مصداق یافته است. ابوبکر، عمر، عثمان، حضرت علی ع.
🌷به اعتقاداهل تشیع، امام، تداوم بخش راه انبیاء_به ویژه راه رسول اکرم ص وبرخوردارازموهبت عصمت وعلم برتراست.
🌷ازآنجاکه شناخت ومعرفی امام بایدازجانب خداصورت بگیرد، بحث امامت_ چونان اصل نبوت _دردایره اصول دین قرار می گیرد. 🌷
🌷دردیدگاه مکتب تشیع، امام درقالب دوازده تن ازاهل بیت پیامبرص تجسم یافته که دوازدهمین آنان، غایب است.
درنگاه تشیع تمام شوؤن ووظایف پیامبر_به جزدریافت وحی وکسب مقام نبوت_برای امام مطرح می باشد.
به اعتقادتشیع، وحی ونبوت پس ازرحلت پیامبراسلام پایان یافته است،
اما وظایف دیگرپیامبرص چون مرجعیت دینی ١-(تفسیرمعصومانه ازدین) هدایت وارشادامت
٢- ونیز ولایت وتصرف درامورمردم
٣- وسرپرستی وحکومت برآنان وتزکیه
۴-، تعلیم والگوی عملی
۵- همچنان ادامه دارد.
شیعه برای اثبات الهی بودن منصب امامت ونیزخلافت بلافصل حضرت علی ع ویازده فرزندش ع دلایل عقلی ونقلی فراوانی داردکه درذیل بحث خواهدامد.