﷽ 🎇 💝ازدواج (۱۴۱): 💝 حلال شدن «فروج» و آمیزش (۳): ● در کتاب فقه الرضا (ع) آمده است: "خداوند تو را رحمت كند! بدان كه اقسام ازدواج كه خداوند جلّ وعزّ بدان دستور داده است چهار وجه است؛ 1- يكى «ازدواج با ارث» و اين ازدواج همراه با ولىّ (سرپرست زن) و حضور دو شاهد و مهر مشخص است يعنى آن مقدارى است كه توافق بر آن صورت مى‏ گيرد كم يا زياد و اين ازدواج نيازمند شاهد است و در اين گونه ازدواج تعداد زنانى كه (گرفتن آنها) آزاد است چهار تاست، و براى كسى كه چهار زن دارد اگر بخواهد ازدواج (جديدى) كند جز با طلاق دادن يكى از چهار تا جايز نيست و تا عدّه آن زن را كه طلاق داده سپرى نشود و براى ديگر مردان حلال نگردد ازدواج (جديد) جايز نيست چرا كه اين زن مادامى كه براى مردان حلال نگشته (و از عدّه بيرون نيامده) در بند ازدواج با آن مرد است. 2- وجه دوم: ازدواج بدون شاهد و بدون ارث بردن است و آن همان ازدواج متعه (موقّت) با شرايطش مى ‏باشد و شرايط آن اين است كه از زن سؤال كند كه آيا رهاست يا شوهر دارد؟ يا در عدّه و يا حامله است؟ پس اگر خالى از اين سه بود به او مى ‏گويد: تو خود را بر پايه كتاب خدا و سنت پيامبرش (ص) در اختيار بهره‏ ورى من قرار مى‏ دهى؟ به ازدواج نه زنا؟ اين مدّت در برابر اين مبلغ، و مهر و مدت را روشن بيان مى ‏كنى، بر اين پايه كه تو از من ارث نبرى و من از تو ارث نبرم، و بر اين مبنى كه آب را (منى) هر كجا كه بخواهم بگذارم و باز بر اين پايه كه پس از تمام شدن مدّت موظّف باشى كه چهل و پنج روز عدّه نگه دارى؟ و چون پاسخ مثبت داد به او مى‏ گويى تو خويش را در اختيار بهره ورى من قرار دادى و همه شرايط را بر زن تكرار مى ‏كنى چرا كه گفتۀ اول تو خواستگارى است و هر شرطى پيش از ازدواج فاسد است و ازدواج با گفته دوم بسته مى‏ شود بنابراين اگر در مرحله دوم گفت: آرى؛ مهر به او پرداخت مى‏ گردد يا هر اندازه كه از آن آماده است و باقيمانده، بدهى و دین است كه بر گردن توست و در اين هنگام است كه آميزش با آن زن برايت حلال شده است. 3- وجه سوم: ازدواج ملكى و آن اين است كه مرد، كنيز را بخرد كه در اين صورت اگر كنيز استبراء (یک حیض) شده است آميزش با وى حلال است. 4- وجه چهارم: ازدواج تحليلى و آن اين است كه مرد يا زن، فرج كنيز خود را براى مدّت مشخّصى براى كسى حلال كند پس اگر كنيز مال مرد است بايد كه پيش از تحليل كنيز با يك حيض شدن او را استبراء كند و پس از گذشت ايام تحليل هم باز او را استبراء كند (يعنى با يك حيض شدن مطمئن شود كه حامله نيست) ولى اگر كنيز مال زن باشد به استبراء نيازى نيست". ■ (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص 232 ). .............................. 💥 آیه:《وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (۲۹) إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (۳۰) فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (۳۱)》. (معارج / ۳۱- ۲۹) ● ترجمه: ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﺣﺮﺍم] ﺣﻔﻆ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ. ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻧﺸﺎﻥ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﺭﺍﻫﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻮﻳﻨﺪ، ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺣﻖ ﺍﻧﺪ.https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731