✅ سلسله مباحث مهدویت ۱۲ (قسمت سه) ❌ قبل از ظهور 💢 واکاوی روایات مربوط به قفقاز 🔥 همه‌چیز درباره ✍ وظایف شیعه در مواجهه با فتنه باکو 📚 با همراه باشید: 🌍 محدوده جغرافیایی آذربایجان روایات 📌 و اما، آذربایجان، دقیقا کدام منطقه مقصود است؟ آذربایجان داخل ایران یا آذربایجان خارج از محدوده جغرافیایی ایران؟ نمی‌توان قضاوت قاطعی داشت. زیرا بلاد در زمان صدور نص، منطقه وسیعی را شامل می‌شده و مشتمل بر مناطقی در آذربایجان ایران (اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی) و مناطقی همچون اَرَّان و جمهوری آذربایجان تا برزند (تفلیس) در قلب نیز ادامه داشته و حتی محدوده وسیعی از جنوب غربی روسیه و شمال شرقی تا سواحل دریای سیاه (بحر القرم) متصل به جزیره را شامل می‌شود و تا مرزهای امپراطوری بیزانس (روم شرقی) امتداد داشته: 📚 اَذرَبِيجَان: إقليمٌ واسع و من مشهور مدائنها تبریز [معجم البلدان حموی جلد ۱ صفحه ۱۲۸] و أجل مدنها قديما أردبيل [مسالک الممالک ص ۱۸۱] من أردبيل إلى برزند [معجم البلدان حموی ج ۲ ص ۳۵] من كور آذربيجان [البلدان یعقوبی ص ۷۹] ‏أَرَّانُ في آخِرِ حُدُودِ أَذرَبِيجَان [الطراز الاول مدنی ج ۷ ص ۲۴]‏ نَخْجُوان بَلَدٌ بأَقْصَى أَذْرَبِيجان [أوضح المسالك إلى معرفة البلدان بروسوی ص ۶۲۳] و ایضا بعض البلاد التی على ساحل بحر القرم حدود بلاد الروم [تقوم البلدان ابوالفداء ص ۴۴۰] 📌 بنابراین هرچند دقیقا مشخص نیست مقصود از آتش جنگ در آذربایجان، منظور، کدام ناحیه است؛ اما قدر متقن، در محدوده سرزمین «آذربایجان تاریخی» که تا سواحل دریای سیاه نیز امتداد داشته، برپا خواهد شد. ✅ در واقع، امروزه علاوه بر آذربایجان ایران بر مناطق وسیعی در کشورهای آذربایجان، و امتداد آن در قلب قفقاز و تا سرزمین‌های واقع در سواحل دریای سیاه (بحر القرم)، مفهوم بلاد آذربایجان» اطلاق می‌شده و البته به دلیل تغییر مرزهای جغرافیای در طول تاریخ، مرزبندی مشخص و دقیق این مناطق و تفکیک این مناطق از یکدیگر، سخت و دشوار بوده 🔺 بنابراین مقصود از آذربایجان در لسان احادیث و کتب جغرافیا، سرزمین تاریخی آذربایجان است و نه کشور آذربایجان؛ 🟢 اما اینکه امام معصوم، را به عدم مداخله نظامی در فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر این است که این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیایی «حکومت شیعه زمینه‌ساز» رخ خواهد داد. 💥 بی‌نتیجه بودن تلاش‌های بین‌المللی ❌ درباره عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ» در تحلیل گزاره حدیثی جنگ آذربایجان قبل ظهور، سه احتمال مهم، مطرح است: 1⃣ هرچند مبدا جنگ از منطقه آذربایجان تاریخی، شکل خواهد گرفت لکن به سایر مناطق و کشورها نیز گسترش خواهد یافت. زیرا وقتی از ناحیه‌ای شروع شود، اگر نتوان با آن مقابله کرد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ)، طبیعی است که به سایر مناطق نیز سرایت خواهد کرد. همپچنین بیانگر این است که تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش جنگ آذربایجان بی‌نتیجه خواهد بود و فراگیر خواهد شد و نقش محوری در آغازین شعله‌های پیش از ظهور، ایفا خواهد کرد. 2⃣ ضمن اینکه احتمال دارد مداخله نظامی کشورها به علت تضاد منافع، در جنگ منطقه آذربایجان، می‌تواند یکی از دلایل عدم کنترل آتش این جنگ باشد؛ 3⃣ همچنین احتمال دارد با توجه به جوهر معنایی عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ‏» یکی از مصادیق بارز آتش این جنگ، استفاده از سلاح منحصر به فرد نظامی در میدان جنگ باشد که وقتی رخ داد، اثرات مرگبار آن به هیچ عنوان قابل جلوگیری و عدم اشاعه به سایر نقاط نیست. ✅ بنابراین با توجه به عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ» علاوه بر تاکید بر وقوع جنگ، سه احتمال: گسترش آتش جنگ، بی‌نتیجه بودن تلاش‌های بین‌‌المللی و یا استفاده از سلاح منحصر به فرد نظامی که اثرات مرگبار و جبران‌ناپذیری دارد، مطرح است. 🔥 عدم مداخله نظامی در جنگ آذربایجان 🔴 اما درباره عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» -با توجه به «معانی لغوی» و «خانواده حدیثی» این اصطلاح حدیثی در تراث مهدوی- در تحلیل گزاره جنگ آذربایجان پیش از ظهور، پنج احتمال مهم مطرح است که در قسمت بعدی خواهیم خواند: ➕ در ادامه منتظر قسمت چهارم سلسله مباحث مهدوی ۱۲ باشید. ❤️ اللهم صل علی محمد و آل محمد 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731