رأی دهی تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل و جهت میگیرد. در این پژوهش، نقش عامل رفتار انتخاباتی کاندیداها (در دوره مبارزات انتخابی) بر ترجیحات رأی دهی یا عملکرد رأیدهندگان مورد بررسی قرار گرفته است. از بین صورت های مختلف این عامل، مبارزات انتخاباتی متکی بر بسیج بیرونی، نقش اساسی تری دارد. یافته ها گویای آن است که متغیرهای ١. معرفی کاندیدا از سوی گروه فعال در انتخابات؛ ٢. تعداد گروه های حمایت کننده از هر کاندیدا؛ و ٣. تعداد ابزارهای تبلیغاتی کاندیدا که در دوره مبارزات انتخاباتی از آن بهره گرفته، تأثیری بارزی بر ترجیحات رأیدهندگان در انتخابات دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در شهر تهران داشته است. به عبارت دیگر، سه شاخص اساسی بسیج بیرونی، عملکرد رأیدهندگان را در سطح بالایی از معناداری توضیح میدهد. در حالیکه دو شاخص عمده بسیج درونی؛ یعنی ١. سطح تحصیلات رأیدهندگان، ٢. کیفیت مبارزات انتخاباتی کاندیدا از حیث موضوعات و دیدگاه های سیاسی اقتصادی که اعلام کرده، نقش چندانی در ترجیحات رأی دهی نگذارده است