تابناک بررسی می کند/ وزن واقعی جریان "نوانقلابی-خالص ساز" چقدر است؟چهارشنبه معلوم می شود! آرای عراقچی از مجلس ثابت خواهد کرد جریان نوانقلابی-خالص ساز چه وزنی در مجلس دارد،جریانی که در جریان رای اعتماد به عراقچی نشان داد حاضر است از خطوط قرمز و عرف های سیاست ورزی در داخل کشور هم "عبور" کند تاریخ انتشار:۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران در انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد در تیرماه امسال به دلیل مرگ شهادت گونه رئیس جمهور فقید آیت الله رئیسی فضای سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی شد، این در حالی است که در مجلس ،اقلیتی که خود را نوانقلابی و خالص ساز می خوانند، ساز دیگری را کوک کرده بودند. در اسفندماه سال گذشته و با مشارکت حداقلی و حدود ۴۰ درصدی واجدین شرایط رأی دهندگان، طیف تندروی اصولگرایی جبهه پایداری با لیست امنا، صبح ایران و پایداری توانستند بخشی از مجلس را به خصوص در استان های تهران، قم، اصفهان و خراسان تصاحب کنند. اگرچه این طیف در انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد در تیرماه امسال به دلیل فقدان آیت الله رئیسی از جلیلی حمایت کردند و به دنبال یکدست سازی بیشتر در کلان حاکمیت بودند ولی با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران فضای سیاسی کشور وارد فضای جدیدی شد. اگرچه پزشکیان در طول انتخابات و پس از آن رمز موفقیت در دولت را وفاق و همگرایی بین جریانات سیاسی برشمرده بود ولی عدم هماهنگی یا اختلاف بین مجلس و دولت به دلیل جریان پرسر و صدای پایداری در مجلس باعث شد که در جریان انتخاب وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهور و مذاکرات مجلس بر سر تایید صلاحیت آنان، این اختلافات آشکار شود.  رابطه مجلس و دولت کنونی به نوعی تداعی کننده اختلافات بین دولت اول خاتمی و مجلس راستگرای پنجم یا دولت اول روحانی و مجلس اصولگرای نهم است. نمایندگان مجلس پنجم شورای اسلامی گرچه به تمام اعضای کابینه پیشنهادی خاتمی رأی اعتماد دادند. اما در ادامه دو نفر از وزیران به نام‌های عبدالله نوری، وزیر کشور دولت هفتم و عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت هفتم توسط مجلس استیضاح شدند که عبدالله نوری برکنار و عطاالله مهاجرانی ابقا شد. در مجلس نهم نیز اختلاف بین طیف تندروی مجلس با دولت بر سر برجام و یا در تایید صلاحیت وزرا به خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خود را نمایان ساخت. در حالی‌که هنوز روحانی لیست کابینه را اعلام نکرده بود حدود ۸۰ تن از نمایندگان، موسوم به فراکسیون اصول گرایان در بیانیه‌ای اعلام کردند که مجلس به افرادی که در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مخالفت صریح خود را اعلام نکرده‌اند، رای اعتماد نخواهد داد. در نهایت نمایندگان به ۳ وزیر ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و علوم رای اعتماد ندادند. اما وزارت علوم تا پایان دولت یکی از چالش های بین دولت و مجلس بود. در همان ایام تایید صلاحیت وزرا، آیت الله صدیقی نزدیک به جبهه پایداری در جریان خطبه نماز جمعه به حسن روحانی هشدار داده بود که از انتخاب وزیر علوم یا رؤسای دانشگاه‌هایی که بوی فتنه می‌دهند، خودداری شود. پس از آن که جعفر میلی منفرد، به عنوان وزیر پیشنهادی با موافقت مجلس روبرو نشد، فرجی دانا به عنوان وزیر معرفی شد که مورد اعتماد مجلس قرار گرفت. اما این پایان ماجرا نبود و رای اعتماد به فرجی دانا کمتر از یک سال دوام آورد و نه ماه بعد از آن، به وسیله مجلس استیضاح و برکنار شد. از جمله دلایل استیضاح او به‌کارگیری افراد مرتبط با اعتراضات انتخابات سال ۸۸ و عدم پذیرش پذیرفته شدگان بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی در دوره محمود احمدی‌نژاد بود. پس از آن محمود نیلی احمدآبادی و احمدی دانش آشتیانی نیز موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد. حتی مخالفت مجلس با وزرای پیشنهادی باعث شد که مهلت سرپرستی محمدعلی نجفی با حکم حکومتی از سوی رهبر ایران تمدید شود. در نهایت حسن روحانی در ۲۸ آبان ۱۳۹۳، محمد فرهادی را به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد و نهایتاً فرهادی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. حتی با قرار گرفتن فرهادی پشت تریبون مجلس، یکی از نمایندگان چفیه‌ای را به گردن وزیر پیشنهادی انداخته بود و روحانی نیز در دفاع از او گفت که وی فردی انقلابی، مومن و معتقد به تحول در دانشگاه‌هاست. وزرای لب مرزی دولت د‌ر بهارستان بنا به گفته نمایندگان و افراد مطلع در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان توسط مجلس نیز انتخاب تعدادی از وزرا پر چالش خواهد بود. به ترتیب افرادِ زیر در معرضِ خطرِ عدم رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی هستند که طبیعتا ۴ گزینه اول شانس کمتری از چهار گرینه‌ی آخر برای کسب رای اعتماد دارند: