شهادت حضرت محمد(ص) روایات مختلفی اعم از شیعه و سنی وجود دارد که رحلت پیامبر را مرگ طبیعی ندانسته و شهادت میدانند. این روایات می توانند موضوع شهادت پیامبر اکرم(ص) را ثابت کند. درباره رحلت یاشهادت پیامبر در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد. برخی شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأییدو فقدان پیامبر اکرم(ص)را ضایعه ای جبران ناپذیر میدانند با این وجود در میان عالمان دینی و مورخان تاریخ اسلام درباره کیفیت رحلت آن بزرگوار اختلاف نظر است که اگر ایشان به شهادت رسیده اند، چه کسی مسبب آن بوده کتابهای سیره و احادیث، مرگ پیامبر اکرم(ص) را توسط سم را تایید کرده و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند  آیا دلیل قابل اعتمادی از کتب شیعه و اهل سنت، مبنی بر شهادت پیامبر اکرم (ص)وجود دارد، علاوه بر آن، کیفیت شهادت ایشان چگونه بوده است؟ دلایل بسیاری وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تأیید می نمایند. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. اکنون به تعدادی از این روایات با استناد به منابع فریقین اشاره می نماییم. احادیث و روایاتی که شهادت پیامبر را تائید می کنند: ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر(ص)مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. (المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص6) شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت. (تهذیب الاحکام ج6ص1) علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم نقل میکند (منتهی المطلب حلی ج2 ص887) حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است.و میگوید: شعبی گفته است:بخدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد (المستدرک. ج3ص60) در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر در مدینه مسموم درگذشت(جامع الرواه اردبیلی ج2ص463) شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت. (المقنعه شیخ مفیدص456 و منتهی المطلب حلی ج2ص887) بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر 9 بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است. (السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج4ص449) ابن مسعود کشته شدن پیامبردرسال 11 هجری را تایید وتاکید کرده (السیره نبویه ابن کثیر ج4ص449 و البدایه و النهایه ج6ص317و322) رسول خدا(ص)فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. (بصائر الدرجات ص148) و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت)نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. ( وسائل الشیعه ج14ص2 و من لایحضره الفقیه ج4ص17) دلایل بسیاری وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تأیید می نمایند. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. اکنون به تعدادی از این روایات با استناد به منابع فریقین اشاره می نماییم. امام صادق(ع)فرمود: پیامبر اکرم(ص)در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا میرود. (بصائر الدرجات، ج 1، ص 503) در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن پیامبر(ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید. (بحار الانوار، ج 27، ص 216) امام صادق(ع) درجای دیگر فرمود: از آنجا که پیامبر اسلام(ص)ذراع(سر دست) گوسفند، را دوست می داشت، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم کرد. (کلینی، کافی، ج 6، ص 315) در این روایت، به مسمومیت پیامبر(ص) تصریح شده، اما در آن اشاره ای نشده است که آیا ایشان بر اثر این سم به شهادت رسیدند یا خیر؟ عبدالصمد بن بشیر از امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: میدانید پیامبر(ص)درگذشت یا کشته شد همانطور که خدا می فرماید:(اگر او درگذرد یا کشته شود به جاهلیت باز میگردید.)او قبل از مرگ مسموم شد. آن دو زن (عایشه و حفصه)باو سم نوشاندند. (تفسیرالعیاشی ج1ص200) کشکول معارف دینی سید •┈┈┈•✾•◈💠◈•✾•┈┈┈• 🔻 👇 ✅ کانال۱۳.امین‌الله https://eitaa.com/aminallah_13