امّا اعمال ماههاي رومي پس ما در اينجا اكتفا مي كنيم به آنچه كه در زادالمعاد است سيّد جليل عليّ بن طاوس(رحمه الله) روايت كرده است كه روزي جمعي از اصحاب نشسته بودند حضرت رسالت پناه(صلي الله عليه وآله) داخل شد و بر ايشان سلام فرمود و ايشان جواب سلام گفتند پس حضرت فرمود كه مي خواهيد تعليم نمايم شما را دوائي كه جبرئيل مرا تعليم كرده است كه محتاج به دواي اطبّا نبوده باشم پس حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) و سلمان و ديگران سؤال نمودند كه آن دوا چيست حضرت رسول(صلي الله عليه وآله) به حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) خطاب نمود و فرمود كه در ماه نيسان رومي آب باران مي گيري و ســوره فاتحة الكتاب و آية الكرسي و قل هُوَاللّه و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ هر يك را هفتاد بار مي خواني و به روايت ديگر سوره اِنّا اَنْزَلناهُ را نيز هفتاد مرتبه مي خواني و هفتاد مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ مي گوئي و هفتاد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد مي فرستي و هفت روز در بامداد و پسين از آن آب مي آشامي به حقّ آن خداوندي كه مرا براستي بر خلق مبعوث گردانيده است سوگند ياد مي كنم كه جبرئيل گفت كه حق تعالي بردارد از كسي كه اين آب را مي آشامد هر دردي را كه در بدنش باشد و عافيت بخشد او را و بيرون كند دردها را از بدن او و استخوان هاي او و اگر در لوح دردي براي او مقدّر شده باشد محو نمايد و به حق پروردگاري كه مرا به حقّ فرستاده اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نيسان را به آن نيّت بياشامد او را فرزند روزي گردد و اگر زن عقيم باشد وفرزند نياورد واز اين آب با نيّت بياشامد فرزند از او بوجود آيد و اگر مرد و زن پسر خواهند يا دختر از آن آب بياشامند مقصود ايشان به عمل آيد چنانچه حق تعالي مي فرمايد: يَهَبُ لِمَنْ يَشآءُ اِناثاً وَيَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ خدا هركه را بخواهد دختران و هركه را بخواهد پسراني مي بخشد، اَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَاِناثاً وَيَجْعَلُ مَنْ يَشآءُ عَقيماً يا پسران و دختران به ايشان عطا مي كند و هركه را بخواهد نازا قرار دهد. پس حضرت فرمود كه اگر كسي درد سر داشته باشد و از اين آب بياشامد صُداع او ساكن گردد به قدرت الهي و اگر درد چشم داشته باشد و در چشمهاي خود قطره اي از اين آب بچكاند و بياشامد و چشم هاي خود را از آن آب بشويد به اذن خداي تعالي شفا يابد و آشاميدن از آن آب بُن دندانها را محكم گرداند و دهان را خوشبو كند و لعاب بُن دندانها را كم كُند و بلغم را كم كُند و تُخَمه و اِمْتِلا به سبب خوردن طعام و آشاميدن آب به هم نرساند و از بادهاي قولنج و غير آن متأذّي نگردد و درد پشت و درد شكم بهم نرساند و از زُكام آزار نكشد و درد دندان بهم نرساند و درد معده و كرم معده را زايل گرداند و محتاج به حجامت نگردد و از مرض بواسير و خارش بدن و آبله و ديوانگي و خُوره و پيسي و رُعاف و قَيّ نجات يابد و كور و لال و كر و زمينگير نشود و آب سياه در ديده اش نزول نكند و دردي كه موجب افطار روزه و نقصان نماز او باشد او را عارض نگردد و از وسوسه هاي جنّيان و شياطين متأذّي نگردد پس حضرت رسول(صلي الله عليه وآله)فرمود كه جبرئيل گفت هر كه از اين آب بياشامد و به جميع دردهائي كه در مردم مي باشد مبتلا باشد موجب شفا از جميع آنها گردد پس جبرئيل گفت به حقّ خداوندي كه تو را به راستي فرستاده هر كه اين آيات را بر اين آب بخواند و بياشامد حقّ تعالي دلش را مملوّ گرداند از نور و روشني و الهام خود را در دل او وارد سازد و حكمت بر زبان او جاري گرداند و پر كند دل او را از فهم و بينائي و به او عطا كند از كرامتها آنچه به احدي از عالميان عطا نكرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خيانت و غيبت و حسد و بَغْي و كبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمني مردم و بدگوئي ايشان نجات يابد و موجب شفاء جميع امراض او گردد مؤلّف گويد كه اين روايت مشهور به عبداللّه بن عمر منتهي مي شود و به اين سبب سندش ضعيف است و فقير به خط شيخ شهيد ديدم كه اين روايت را از حضرت امام جعفر صادق(عليه السلام) روايت كرده بود با همين خواص و سوره ها امّا آيات و اذكار را به اين روش روايت كرده است كه مي خواني بر آب نيسان فاتحة الكتاب و آية الكرسي و قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ و سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الاَْعْلي و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ هر يك را هفتاد مرتبه و مي گوئي هفتاد مرتبه لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ و هفتاد مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه اَللَّـهُمَّ صَلّ عَلي مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد و هفتاد مرتبه سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِِ وَلا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ و در خواصّ آن مذكور است كه اگر در زندان باشد و از آن آب بياشامد