✍️ سید محمود نبویان :
بسماللهالرحمنالرحیم
توافق احتمالی وین و خطوط قرمز نظام
۱- در صورتی در توافق هستهای جدید، منافع ملت ایران تامین میشود که:
اولا: آمریکا تضمین دهد که از برجام خارج نمیشود، ثانیا در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه را إعمال نمیکند و ثالثا: تحریم جدیدی و یا تحریمهای برداشته شده را دوباره وضع نمیکند، روشن است بدون این تضامین، مشکل تحریم بهحال خود باقی بوده و در نتیجه، موجب خسارت به منافع اقتصادی ملت ایران میشود،
۲- صادرات نفت به هر میزان و به هر کشوری که لازم باشد، باید آزاد باشد،
۳- انتقال پول بهصورت بانکی بدون هیچ مشکلی و مطابق نظر ملت ایران انجام شود،
۴- تحریم کانورژن یعنی تبدیل ارز به ارز دلخواه ملت ایران باید بدون مشکلی انجام گردد،
۵- سرمایهگذاران خارجی بتوانند در ایران سرمایهگذاری کرده و روابط اقتصادی آزاد برقرار کنند،
۶- پولهای مسدودشده ایران به راحتی به ایران برگردد.
۷- جهت تضمین شروط بیانشده، ملت ایران باید ادعاهای آمریکا و اروپا در رفع تحریمها را راستیآزمایی کند.
مقام معظم رهبری در مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۹ سیاست نظام در مورد لغو تحریمها و مساله مهم راستیآزمایی را چنین اعلام داشتهاند:
«ایران از اول به تمام تعهدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوریاسلامی به تمام تعهدات برجامی عمل کرد، آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ کس هم از آن عدول نخواهد کرد، و آن این است که اگر میخواهند ایران به تعهدات برجامی –که چند تعهد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریمها را لغو بکند، آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم، نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستیآزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریمها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهدات برجامی بر میگردیم، این سیاست قطعی جمهوریاسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.»
همچنین در ۱/۱/۱۴۰۰ فرمودهاند:
«سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحا اعلام شده، از این سیاست هیچ تخطی نباید کرد، این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتفاق هم بوده، یعنی اینجور نیست که این سیاست، سیاست استثنائیای باشد در بین سیاست [های دیگر]، نه، این سیاستی است که مورد اتفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکاییها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستیآزمایی خواهیم کرد، اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهدات برجامیمان بر میگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت، این سیاست قطعی است، قول آمریکاییها را [هم] معتبر نمیدانیم اینکه بگویند ما بر میداریم و روی کاغذ بردارند، این فایدهای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستیآزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت با تعهداتمان عمل میکنیم.»
در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران که در تاریخ ۱۲/۹/۱۳۹۹ در مجلس، مصوب شده است، اقدام دولت ایران در انجام تعهدات هستهای برجامی مشروط به لغو کامل تحریمها و گزارش آن به مجلس و بررسی مجلس میباشد:
« ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآوردههای نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارتهای فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند»
در ماده هفتم نیز آمده است:
ماده ۷- چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریمها از جمله هستهای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آییننامه داخلی مجلس ارائه میکنند.»
اما متاسفانه خطوط قرمز ترسیمشده نظام– حتی براین فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد- رعایت نگردیده است، که اجمالا چند مورد را بیان میکنیم:
(۱)- متاسفانه بجای اخذ تضمین قانونی به عدم خروج آمریکا از برجام، سخنرانی بایدن در ۳۰اکتبر۲۰۲۱ (۸آبان۱۴۰۰) به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است. (بند ۱-۵ تصمیم کمیسیونمشترک)
(۲)- سخنرانی