❇️شاخصهای مذبوح ! 🔸انتخابات بعنوان یکی از عرصه های جدیدِ حاکمیت مردم سالاری دینی در کشور ما همواره در این سالها درگیر مسائل مختلفی شده است . حضرات امامین در هدایت این جریان مردمی در مسیر درست خویش همواره روی دو اصل تاکید داشته اند : اصل شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح . در این میان جریانهای سیاسی مختلف در کشور هر یک بنا به نوع فهم خویش هر از چندگاهی فرضیات و اصولی را خلق و سایرین را به پایبندی آن اصول ملزم کرده و میکنند . قواعد و اصولی که شاید در مقاطعی هم مصداق داشته و صحیح باشند ولی نمیتوانند نسخه دائمی دردهای ما باشند . 🔸صالح مقبول نیز یکی از همین مفاهیم است . مفهومی که امروز در حوزه انتخابیه مشق (ملارد.شهریار.قدس) نیز تبدیل به پتکی شده تا بخشی از بدنه ی انقلابی شهر را با تمسک به آن متهم به شکستن وحدت و ... کنند . صالح مقبول قاعده ای عقلی در شرایطی خاص ( و نه همیشگی ) است برای جلوگیری از یک انتخاب زیانبار . اما آیا امروز نیز میتوان بر این قاعده ی نسبی حرکت کرد ؟ آیا شرایط امروز مشق عمل به این مفهوم را نیازمند است ؟ با اندکی بررسی میتوان دریافت که گزینه های مقبول مطرح در حوزه مشق تفاوت چندانی با هم نداشته و تقریباٌ در یک ردیف قرار میگیرند و البته در صالح بودن ایشان به استناد تایید صلاحیت شورای محترم نگهبان تردیدی نیست . 🔸شاخص ها ستونهایی هستند که اگر تضعیف شده و مورد توجه قرار نگیرند ، منجر به انتخاب افرادی خواهند شد که حضور و عدم حضورشان در راس قانونگذاری کشور نه تنها بی تاثیر ، بلکه ممکن است زیانبار نیز باشد . چرا که هدف از انتخابات گزینش فردی است که مبتنی بر دارا بودن آن شاخصها توان خدمت در این عرصه را داشته باشد . و در واقع شاخص ها معیار اصلی انتخاب هستند نه شهرت و نام و نشان افراد و ما مکلف به تشخیص شاخصها و رای به آنها هستیم نه افراد . نسبت افراد با شاخصها علت گزینش آنان است . ولی متاسفانه امروز می بینیم که یک موضوع نسبی یعنی مقبولیت ، پیشاپیش تمامی شاخص ها برای انتخاب یک فرد مطرح شده و شایستگی افراد با فرض عدم مقبولیت ، نه تنها قربانی میشود بلکه به شدیدترین وجه تخریب و متهم به وحدت شکنی میشود . 🔸مقبولیت عنصری است که امروزه به روشهای درست و غلط ، با تبلیغات ، فضا سازی ، تخریب رقبا ، مهندسی افکار عمومی و نظرسازی های مستقیم و غیر مستقیم میتوان آنرا شکل داد ، اما آیا اخذ جایگاه نمایندگی پایان کار است که عده ای به فرجام ورود فرد مقبولِ فاقد شاخص های لازم، هیچ توجهی نداشته و صرفاً داشتن رای را حجت عرفی ( و نه شرعی ) خویش قرار داده اند ؟ در حالی که فقه شیعه حکم میکند اگر از ما بهتر برای جایگاهی وجود داشته باشد ، غصب آن جایگاه خیانت است . و این خود یک شاخص منفی در رد صالح مقبول است . 🔸این حد از اسارت در مفهوم دموکراسی به معنای غربی آن در مقابل تئوکراسی در جامعه اسلامی قطعاً در گذر زمان برای ما فاجعه آفرین خواهد بود . دلها دست خداست نه تبلیغات و فضاسازی که ما مقبولیت را معیار اصلی انتخابمان قرار دهیم . بازگشت به اصول اسلامی در قالب شاخصهای معرفی شده ی حضرت امام و رهبری عزیز و کارسپاری به افراد شایسته تر علاج دردهای جامعه امروز ما و اصلاح و تشکیل یک مجلس کارآمد و انقلابی است . 🔸مردم باید به دنبال اصلح باشند و رسالت ما هدایت افکار به سمت اصلح است و توجه دلها به سمت اصلح در ید قدرت الهی است . در غیر این صورت افراد شایسته همواره باید با برچسب گمنامی و عدم مقبولیت ، پشت خط بمانند و جایگاههای مسئولیتی کشور در دایره ی بسته‌ی عده ای معدودِ مقبولِ ناکارآمد چرخش و گردش کند . 🔸 معنای این حرف وحدت شکنی نیست ، بلکه بازگشت از وحدت ظاهری و نمایشی به وحدت حقیقی بر محور اصول و مبانی است . 🔹 حسین جعفری ✳️ 🆔 @ammar_enghlab