شش گفتار انعکاسی پیرامون بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم ۱-" آمار دقیق ندارم، امّا تصوّر بنده این است که تعداد قاری خوش‌خوان و درست‌خوان در کشور ما شاید از همه‌ی کشورهای اسلامی بیشتر باشد" چرا آمار نداریم از آنها ؟ چرا از این دستاوردی که قابل فهم برای همه کشور های اسلامی است تا کنون غافل بوده ایم ؟این بد است! چرا هیچ موسسه قرآنی، هیچ دانشجو و دانشکده و استاد علوم قرآنی و یا یک رسانه و پژوهشگر در این زمینه همت نکرده است و نمی کند؟ ۲-"یکایک شما تلاوت‌گران قرآن، پیک عرش الهی به سوی ما فرشیان هستید؛ معنای تلاوت قرآن این است. شما دارید مضمون کلام الهی را برای ما بیان میکنید... قدر خودتان را بدانید." "ما در خانه برای خودمان قرآن می خوانیم، شما یک کار بالاتر انجام می دهید، برای مردم قرآن می خوانید، بر مردم تلاوت می کنید؛ این خیلی باارزش است. قدر خودتان را بدانید. ارزش کارتان را بدانید" متاسفانه برخی از قاریان چنین دیدگاهی به خودشان و کارشان ندارند و تصور می کنند که یک کار عادی دارند انجام می دهند و لذا گاهی در گرداب منافع مادی برای تلاوتشان و یا سایر اعمالشان گرفتار می شوند. ۳-" یعنی اصلاً کتاب نازل شده برای تدبّر، برای فهمیدن. همه‌ی این چیزهای دیگر مقدّمه‌ی فهمیدن است." "یک نکته‌ در اینجا وجود دارد؛ وقتی به ما می گویند تدبّر کنید، معنایش این است که خدایی که خالق ما است، می داند ما ظرفیّت رسیدن به آن عمق را داریم، وَالّا نمی گفتند تدبّر کنید. اینکه خدای متعال می گوید از قرآن عمق‌یابی کنید، معنایش این است که شما می توانید؛ این ظرفیّت در شما هست که عمق‌یابی کنید " گاهی ما تصور می‌کنیم معارف قرآن آنقدر بالا و بزرگ است که ما نمی توانیم آنها را بفهمیم در حالی که این استدلال گفته شده نشان می دهد اینگونه نیست. درست است که قرآن اعماق ژرفی دارد ولی ما می‌توانیم به بخشی از آن برسیم. و آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید. ۴-"بعضی از قرّاء عزیز ما هم که خب صداهای خوبی دارند، این صدای خوش موجب می شود که یک جاهایی میل به یک تحریرهای اضافی و زائد پیدا بشود. [گفت:] پری‌رو تاب مستوری ندارد چو در بندی سر از روزن برآرد! اینجا خودتان را نگه دارید. آنجایی که می‌بینید دوست دارید که حالا همین‌طور بدون اینکه جایش باشد و موردی داشته باشد، یک تحریر اضافه بدهید" " خب، فرض کنید تکرار [آیات] یک جاهایی، در یک آیاتی خوب است، یک جاهایی لازم است؛ امّا چقدر تکرار؟ تلاوتی را من گوش می کنم، یک آیه‌ای که هیچ لزومی هم ندارد تکرار بشود، قاری این آیه را ده بار تکرار می کند"،"؛ توجّه به معنای آیه‌ای که دارید میخوانید داشته باشید و سعی کنید در دل، خشوع نسبت به آن معنا پیدا کنید. این خشوع شما در مستمع اثر می گذارد. وقتی شما با خشوع قرآن میخوانید، با توجّه قرآن میخوانید، مستمع شما تحت تأثیر خشوع شما قرار میگیرد، او هم خاشع میشود این یکی از مشکلات من از بچگی با قاریان قرآن بود ولی آن زمان می گفتم خوب من نمی فهمم حتما دلیل قابل قبولی دارد که اینقدر یک آیه را تکرار می کنند! ولی الان می بینم واقعا باید تکرار آیه دلیل موجهی داشته باشد. نکته دیگر این است که در بسیاری از مجالس تلاوت قرآن توجه میکنم میبینم اکثر مخاطبین توجه کافی به قرآن ندارند یکی از دلایل این وضعیت این است که خود قاری هم توجه لازم را به معنای چیزی که می‌خواند چه بسا ندارد. ۵-"ای کاش، ای کاش هر مسجدی یک محفل تلاوت قرآن باشد! یک قاری قرآن در مسجد حضور داشته باشد، حالا هر شب نه، مثلاً فرض کنید هفته‌ای یک بار، هفته‌ای یک شب، هفته‌ای یک نوبت، دو نوبت جوانهای محل جمع بشوند، قرآن بخوانند، تلاوت کنند. تکثیر حلقات قرآنی در سرتاسر کشور، چه در مساجد، چه در منازل" مساجد یکی از بهترین مکان برای پاتوق قرآنی است ولی عموما یا برنامه خاصی در زمینه قرآن ندارند و یا اینکه یک روتین تکراری مثلا قرائت یک صفحه بصورت هر شب در آنها انجام میشود در صورتی که با ایجاد فضای با نشاط قرآنی ازجمله درگیر کردن نوجوان ها و استفاده از قاریان خوب می توان این فضا را عوض کرد. ۶-"از اداهای بعضی از قرّاء هم تقلید نکنید. شما ایرانی هستید و یک هنجارهای زیبا و شیوای خاصّ خودتان را دارید؛ هیچ لزومی ندارد هر جوری که آنها مثلاً حرکت می کنند، انسان آن‌جوری حرکت کند یا مثلاً آن‌جوری لباس بپوشد" این خیلی جالب است که ایشان همانگونه که روی غرب زدگی حساس است روی عرب زدگی و کلا هر نوع جدایی از هویت ایرانی و ملی و تقلید کور دقت دارد.حتی اگر در زمینه تلاوت قرآن کریم باشد که از مقدس ترین منابع دینی ماست. شما می توانید با نویسنده این یادداشت در ارتباط باشید. @ad_shakibaee 🆔 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf