✅
محیط اطلاعات و هک شناختی
🔸محیط اطلاعات را میتوان بهطور گستردهای در دو بُعد (فنی_ روانی و اجتماعی) توصیف کرد.امنیت محیط اطلاعات که امروزه (اغلب تحت عنوان امنیت سایبری نیز شناخته میشود) در درجه نخست با ویژگیهای کاملاً فنی - دفاع در برابر انکار، حملات به خدمات، بات نت ها، سرقتهای عظیم مالکیت معنوی و سایر حملاتی که معمولاً از آسیبپذیریهای امنیتی استفاده میکنند، مرتبط است.
🔹اما این دیدگاه، بسیار محدود و مختص به یک محیط خاص است. بهعنوانمثال، توجه چندانی به دفاع در برابر حوادثی همچون هک آسوشیتدپرس در آوریل 2013 که در آن گروهی حساب این خبرگزاری را به سرقت برده و پیام "انفجار در کاخ سفید و باراک اوباما زخمی شده است" را انتشار دادند نشد. "
🔸 این پیام، با توجه به وزن آسوشیتدپرس، باعث افت شدید بازار سهام به ارزش حدود 136 میلیون دلار در مدتزمان 5 دقیقه شد. این حمله هم از ویژگیهای فنی (ربودن حساب) و هم از بعد روانی و اجتماعی (درک و واکنش بازار) از شاخصهای محیط اطلاعات بهرهبرداری میکند.
🔹حمله دیگر، با بهرهگیری از ویژگیهای کاملاً روانشناختی، در سپتامبر 2013 در کشور هند رخ میدهد. این حادثه ازآنجا آغاز شد که یک دختر جوان هندی و خانوادهاش شکایت کرد که توسط یک پسر مسلمان مورد آزار و شکنجه کلامی و جنسی قرارگرفته است.
🔸گفته میشود که برادر و پسرعموی او پس از ملاقات با پسر او را به طرز فجیعی کشتهاند. این امر موجب درگیری شدید بین جوامع هندو و مسلمانان شد. در اقدامی که برای دامن زدن به آتش خشونت طراحیشده بود، فرد ناشناسی فیلم وحشتناکی از ضرب و شتم دو مرد را منتشر کرد که همراه با شرح نوشتاری بود که این دو مرد را هندو و جمعیت مقابل را مسلمان معرفی کرد.
🔹شایعات به طرز حرفهای منتشر شدند؛ مبنی بر اینکه اوباش و پسرعموی دختر جوان بهتلافی از طریق تلفن و شبکههای اجتماعی جوان مسلمان به قتل رساندهاند. نتیجه کلی برای خنثی کردن خشونت؛ 13000 سرباز هندی طی چند روز در سراسر هند در حالت آمادهباش قرار گرفتند. معلوم شد درحالیکه این فیلم دو مرد را نشان میدهد که تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرارگرفتهاند، اما ادعا شد که آنان هرگز در چنین مکانی نبودهاند.
🔸درواقع، این حادثه حتی در هند رخ نداده بود. این حمله به هیچ مهارت فنی احتیاج نداشت و بهسادگی نیاز به درک روانشناختی و اجتماعی از مکان و زمان ارسال برای دستیابی به اثر مطلوب را دارد.
🔹این دو اقدام اخیر؛ نمونههایی از (هک شناختی) هستند. کلید موفقیت این نوع هکهای شناختی؛ سرعت و میزان بیسابقه توزیع و انتشار اطلاعات نادرست در جامعه هدف بود. یکی دیگر از عناصر اصلی در موفقیت این دو تلاش، آسیبپذیری شناختی از سوی سناریو نویسان آنها در "ارزیابی صحیح مخاطبان موردنظرشان" بود - پیش فرضی که مخاطب از قبل تمایل به پذیرش آن دارد، زیرا ترس یا اضطراب موجود را به خود جلب میکند.
@amniatemeli