✅شولتز و گادسون ( 1984) عوامل نفوذی را به سه دسته تقسیم می‌کنند: به عنوان یک «عامل کنترل شده» که مستقیماً توسط یک نیروی خارجی جذب و کنترل می شود. به عنوان «مخاطب مورد اعتماد» که آگاهانه برای پیشبرد منافع خارجی همکاری می‌کند اما مستقیماً توسط یک نیروی خارجی جذب یا کنترل نمی‌شود. به عنوان یک «احمق مفید» (useful idiot) که کاملاً از نحوه پیشبرد منافع یک قدرت خارجی بی‌اطلاع است و از روی ناآگاهی و عدم بصیرت، کاملا در راستای نقشه‌ها و منافع براندازان حرکت می‌کند. @amniatemeli