هوالرحمن
فساد در نقطه ثقل اقتصاد ایران
این مطلب برای عزیزانی که از سالهای قبل ، در تلگرام ، واتساپ و اینک در "ایتا" نظرات حقیر را دنبال میکنند، تکراری است.
بی ثباتی ، تورم، گرانی ، بیکاری و بیماری، در اقتصاد ایران هرگز درمان نمی شود ،
مگر اینکه؛
تکلیف ""پراید"" حل شود.
مگر اینکه؛
تکلیف دو شرکت ""ایران خودرو و سایپا"" حل بشود.
قیمت دلار در بازار را اینها تعیین میکنند .
بیشترین گردش مالی در اقتصاد کشور متعلق به اینها است .
بالاترین مصرف دلار در همین جا است .
همین ها ، رئیس جمهور ، وزیر و نمایندگان مجلس را کم و بیش میچرخانند .
دولت ها در ادوار گذشته بخش مهمی از حیثیت ، اعتبار و ارزش ریال کشور را فدای حفظ اینها کردند.
بخشی از سرنوست کشور را در اختیار اینها گذاشتند .
عزت و احترام ۸۵ میلیون نفر از جمعیت ایران را فدای مصالح اینها کردند .
در عوض این شرکت ها نه تنها، همراه و شاکر نبودند، بلکه مرتب لگد زدند.
برای دشمنان این ملت ، خارج کردن این دو شرکت از خاصیت مثبت در اقتصاد ایران در اولویت اول بود و هست .
فرستادن و گماردن افراد نفوذی و فاسد در راس این دو شرکت جهت ، تغییر محاسبات، دادن اطلاعات غلط و گمراه کردن مسئولین تصمیم گیرنده در صنعت و اقتصاد کشور ، از فرستادن نفوذی در انرژی هسته ای کشور هم مهمتر بوده و است .
دولت باید اینها را رها کند .
چتر حمایتی خودرا از سر اینها بردارد .
زمین میخورند، بخورند.
صنعت نداشته خودرو در کشور متلاشی میشود ، بشود.
خم اینک این دو شرکت جمعا حدود ۵۶۰۰ عضو بعنوان هیات مدیره در لایه های مختلف خودشان دارند .
سطح زندگی و میزان برخورداری اینها را از درآمد این دو شرکت ، بصورت یک پروژه مستقل مطالعه کنید .
دریافتی ماهانه آنها را ببینید .
وضعیت فرهنگی و اخلاقی آنها را مطالعه کنید.
چه تناسبی بین اکثریت اینها ، با اهداف اقتصادی و صنعتی کشور می بینید ؟
در مثل مناقشه نیست ،
"تیغ تیز در دست زنگی مست"
بخش اعظم هزینه های تولید خودرو در سبد حقوق و مزایای این افراد قرار دارد .
نکته خنده دار ؛
دادن امتیاز فروش خودروهای غیر تولیدی داخلی به این دو شرکت صنعتی و تولیدی است.
برای همه شرکت های صاحب برند در دنیا ، ننگ است که محصولات تولیدی شرکت های رقیب خودشان را بفروشند.
اما اینها با افتخار در حال فروش خودروهای تولیدی دیگر کشورها هستند .
آقایان این دو شرکت را ول کنید.
اینها نماد ورشکستی و ذلت در صنعت خودرو وابسته ایران هستند .
اجازه بدهید هر ایرانی در هر ۵ سال بتواند یک خودرو برای مصرف شخصی خودش وارد کند .
خودش وارد کند ، وکیل و واسطه هم نیاز نداشته باشند.
آنوقت تحول مهمی در صنعت خودرو و متعاقب آن در قیمت دلار و سایر بخش های کشور رخ می دهد و همه مبارک است .
علیرضا تنهای کیسمی
۲۶ بهمن ۱۴۰۱