هوالرحمن فساد در نقطه ثقل اقتصاد ایران این مطلب برای عزیزانی که از سالهای قبل ، در تلگرام ، واتساپ و اینک در "ایتا" نظرات حقیر را دنبال میکنند، تکراری است. بی ثباتی ، تورم، گرانی ، بیکاری و بیماری، در اقتصاد ایران هرگز درمان نمی شود ، مگر اینکه؛ تکلیف ""پراید"" حل شود. مگر اینکه؛ تکلیف دو شرکت ""ایران خودرو و سایپا"" حل بشود. قیمت دلار در بازار را اینها تعیین میکنند . بیشترین گردش مالی در اقتصاد کشور متعلق به اینها است . بالاترین مصرف دلار در همین جا است . همین ها ، رئیس جمهور ، وزیر و نمایندگان مجلس را کم و بیش میچرخانند . دولت ها در ادوار گذشته بخش مهمی از حیثیت ، اعتبار و ارزش ریال کشور را فدای حفظ اینها کردند. بخشی از سرنوست کشور را در اختیار اینها گذاشتند . عزت و احترام ۸۵ میلیون نفر از جمعیت ایران را فدای مصالح اینها کردند . در عوض این شرکت ها نه تنها، همراه و شاکر نبودند، بلکه مرتب لگد زدند. برای دشمنان این ملت ، خارج کردن این دو شرکت از خاصیت مثبت در اقتصاد ایران در اولویت اول بود و هست . فرستادن و گماردن افراد نفوذی و فاسد در راس این دو شرکت جهت ، تغییر محاسبات، دادن اطلاعات غلط و گمراه کردن مسئولین تصمیم گیرنده در صنعت و اقتصاد کشور ، از فرستادن نفوذی در انرژی هسته ای کشور هم مهمتر بوده و است . دولت باید اینها را رها کند . چتر حمایتی خودرا از سر اینها بردارد . زمین میخورند، بخورند. صنعت نداشته خودرو در کشور متلاشی میشود ، بشود. خم اینک این دو شرکت جمعا حدود ۵۶۰۰ عضو بعنوان هیات مدیره در لایه های مختلف خودشان دارند . سطح زندگی و میزان برخورداری اینها را از درآمد این دو شرکت ، بصورت یک پروژه مستقل مطالعه کنید . دریافتی ماهانه آنها را ببینید . وضعیت فرهنگی ‌و اخلاقی آنها را مطالعه کنید. چه تناسبی بین اکثریت اینها ، با اهداف اقتصادی و صنعتی کشور می بینید ؟ در مثل مناقشه نیست ، "تیغ تیز در دست زنگی مست" بخش اعظم هزینه های تولید خودرو در سبد حقوق و مزایای این افراد قرار دارد . نکته خنده دار ؛ دادن امتیاز فروش خودروهای غیر تولیدی داخلی به این دو شرکت صنعتی و تولیدی است. برای همه شرکت های صاحب برند در دنیا ، ننگ است که محصولات تولیدی شرکت های رقیب خودشان را بفروشند. اما اینها با افتخار در حال فروش خودروهای تولیدی دیگر کشورها هستند . آقایان این دو شرکت را ول کنید. اینها نماد ورشکستی و ذلت در صنعت خودرو وابسته ایران هستند . اجازه بدهید هر ایرانی در هر ۵ سال بتواند یک خودرو برای مصرف شخصی خودش وارد کند . خودش وارد کند ، وکیل و واسطه هم نیاز نداشته باشند. آنوقت تحول مهمی در صنعت خودرو و متعاقب آن در قیمت دلار و سایر بخش های کشور رخ می دهد و همه مبارک است . علیرضا تنهای کیسمی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱